Svar: Aftensmad og motorisk uro
25. august 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Momsemor
Der er gang i dine dreng i øjeblikket. De udvikler sig motorisk, kravler måske og rejser sig ved tingene, sover mere kortvarigt om dagen end tidligere, udforsker verden og suger også en masse indtryk til sig. Det betyder at de ofte har lidt svært ved at koncentrere sig og overskue det at spise og derfor hurtigt mister interessen.
Det betyder at det kan være en god idé at supplere med lidt mos i en periode. Ikke at de kun skal have skemad, det er vigtigt fortsat at tilbyde dem man i stykker og forsøge at lade dem spise selv, men det er samtidig okay at supplere lidt op og hjælpe dem med at få lidt ekstra, så de stadig bliver mætte og måltidet ikke stoppe for hurtigt. Det vil sige at de sammen med deres rugbrødshapsere og pastaskruer, kogte grøntsager osv. til frokost meget gerne må få lidt mos som supplement og det betyder også at de om aftenen kan have behov for en frugtgrød med mælk som dessert eller f.eks. at man indfører en godnatgrød inden sengetid i en periode.
Drengene sover forholdsvis sent i løbet af dagen og det kan godt være derfor de sover sent om aftenen. Samtidig har de en stor motorisk uro i kroppen og også en alder, hvor de naturligt viser mere egen vilje og selvstændighed. De forsøger selvfølgelig at få lidt underholdning og lige trække tiden lidt, det er jo hyggeligt ...
Der er i princippet ikke noget i vejen for at I putter dem og lader dem ligge og tumle omkring i sengen, hvis de er okay med dette og ikke bliver ulykkelige over det. Det er som sagt helt normalt for deres alder at de har behov for at vende, dreje, rulle rundt, rejse sig osv. flere gange inden søvnen overmander dem og de kan slappe af i kroppen. Hvis de klare deres tumlen selv, så er det fint og okay at lade dem ligge. har de behov for at I er der, så er det naturligvis nødvendigt og så skal I være der.
Det handler altså meget om at finde ud af om de egentlig skal puttes lidt senere, og derved er mere parate til at falde i søvn. Om de skal have lov til at tumle omkring, fordi det er en del af deres alder og den udvikling de går igennem nu. Om de har behov for at I er der, står hos dem, holder hænderne på dem, hjælper med at finde fysisk ro, holde i hånden eller lignende. Eller om de er bedre tjent med at I går og går lidt frem og tilbage, hjælper dem med at blive lagt ned, puttet igen osv. og går igen.
Som I beskriver det lige nu, så tænker jeg evt. putte dem lidt senere, fordi de står lidt sent op af deres middagslur - hvis de f.eks sover fra 15-16 ... Tilbyde dem flaske inden de puttes ligesom nu, putte dem, lade dem tumle lidt og så gå til og fra, så de ser at I er der, hjælpe dem med at finde roen, putte dem igen og så gå ud. Det er kun hvis de tydeligt viser behov for tryghed, nærhed, fysisk kontakt osv. at I skal blive hos dem, men lige nu er det uro og sjov - det er okay at gå og lade dem finde roen selv:o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske