Svar: Står op og leger på sit eget værelse - når han skal sove
25. august 2008
Alder:
2 år
Kære Christina
Jeg synes det lyder som om at jeres dreng kommer for tidligt i seng. Han er jo tilsyneladende glad for sit værelse, føler sig tryg og rolig ved at skulle sove - han går bare først i seng, når han føler sig træt og dermed parat.
I kender godt fra jer selv, hvor frustrerende det er at skulle gå i seng og sove og ikke føle sig træt nok. Og jeres dreng gør det helt rigtige, han står op, leger og venter på at søvntoget kommer forbi og så går han i seng og sover. Det burde alle vi andre også gøre, hvis vi går i seng og ikke kan sove - stå op, vent på at du er træt og gå så i seng der :o)
Der er dog som udgangspunkt ikke spor i vejen for at putte ham kl 20. Det lyder som en god tid i forhold til at skulle op næste morgen og være frisk til en lang dag i vuggestuen. Derfor vil det være relevant at se på hvor meget han sover til middag om dagen. Jeg tænker ikke at hans middagslur skal afskaffes, han har stadig behov for det afbræk i løbet af dagen, han er for lille til at kunne undvære sin lur. Men det er vigtigt at middagsluren ikke er for lang.
Gennemsnitlig vil det være passende at han sover f.eks. 1½ time til middag og sover 11½ time om natten - altså ca 13 timers søvn i døgnet. Nogle børn sover selvfølgelig lidt mere og andre lidt mindre.
Hvis han har tendens til at sove 2-3 timer til middag, vil det være en god idé at afkorte middagsluren lidt. Om I kan få vuggestuen med på dette må I se, det er ikke sikkert, men prøv at forklare hvad det er I oplever om aftenen og se om I ikke kan finde en fælles løsning.
Sover han passende til middag, så er det fint og dækker hans behov. I kan så i stedet forsøge at putte ham kl. 21 om aftenen, hvorefter han så meget gerne skulle falde i søvn hurtigt og begynde at få en rytme, hvor han ikke længere leger, men forbinder det at få godnathistorie med at skulle sove efterfølgende. I takt med at han kommer ind i denne rytme, vil I kunne putte ham lidt tidligere dag for dag og vil på den måde kunne ændre lidt på hans søvnvaner.
Vær også opmærksom på at det er meget vigtigt at I har samme rytme uanset om det er hverdag eller weekend eller ferie. Jeres dreng er for lille til at kunne skelne dette, hans indre ur bliver forvirret. Det er derfor vigtigt at I står op til samme tid i weekenden, som til hverdag. Putter ham til samme tid osv. som de gør i vuggestuen - alle dage skal ligne hinanden tidsmæssigt.
Rigtig meget held og lykke fortsat, dejligt at han trives med at være startet i vuggestue:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske