Svar: Er 2 x 5 minutters amning nok?
26. marts 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Henriette
Nu er jeg jo ikke så meget for at lægge mig ud med den praktiserende læge:o) men umiddelbart så synes jeg ikke at 2 x 5 minutters amning er nok.
Som du sikkert ved, så består modermælken jo af flere forskellige dele, hvoraf den første del er mere vandholdig og dermed slukker tørsten og den sidste del af mælken er mere fed og derfor mætter mere, samt giver 'elastikker' på arme og ben.
Hvis din søn kun sutter kortvarrigt på hver side, så er det sandsynligt at han får mest af den tynde mælk og dermed ikke nok af den fede mælk, som han skal have for at trives rigtigt.
Du skriver at han efter kortvarrig amning også er grædende og suttelysten og jeg synes derfor det er synd ikke at give ham brystet, som er det han beder om.
Dertil kommer at børn omkring 5 ugers alderen ofte bliver mere grædende og urolige fordi de har det der hedder appetitspring. Det betyder at de i den alder er ved at blive så store at de har behov for mere mad, og ved at melde sig hyppigere, bliver de lagt mere til og du producerer mere mælk.
Jeg synes derfor du skal lægge din dreng til brystet og lade ham spise til han er færdig. Når han er mæt og tilfreds kan du så evt. give ham en sut at falde til ro på, for at han ikke bruger dig som 'sut' og dermed får for meget mad, hvis det er det lægen er inde på. Jeg tror dog ikke at du kan overfodre ham,- de fleste børn har jo en fantastisk evne til selv at kunne regulere dette, hvis de får lov.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske