Svar: Kost, hvad kan han tåle?
25. august 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Mie
Sundhedsstyrelsens anbefaling om at børn fra 6 måneders alderen kan tilbydes lidt komælk handler om at barnet i denne alder kan begynde at få lidt mad, som tager udgangspunkt i familiens mad og ikke om at man nu skal til at give barnet komælk og surmælksprodukter.
Anbefalingen betyder at I gerne må give jeres dreng lidt sovs af jeres og hvis I laver lidt kartoffelmos på sødmælk, så kan I alle spise det samme. Ligesom han også en gang imellem kan smage lidt kold mælk af en kop, eller få lidt tykmælk eller A38, hvis han har lidt dårlig mave. Jeg synes ikke det er noget I skal give ham dagligt. Det er først fra 9 måneders alderen at komælk og komælksprodukter må udgøre en større del af hans indtag, indtil da er hans vigtigste mælk enten modermælk eller modermælkserstatning.
Det er rigtigt at man ikke må give ymer, ylette og kvark før barnet er mere end 12 måneder gammel. Det handler om at proteinindholdet er for højt og fedtindholdet for lavt. Derimod må han få A38 (3,5%) og neutral sødmælksyoghurt og tykmælk, når I får lyst til at forsøge lidt med dette.
Det er sådan at du fra 6 måneders alderen kan begynde at tilbyde din dreng mad som indeholder gluten. Det betyder et gradvist indtag som stiger stille og roligt i takt med at han bliver ældre. Gluten findes især i hvede, men også i rug, havre, spelt og mannagryn findes gluten. For at lade indtaget af gluten stige gradvist anbefales det at man starter med at give barnet havregrød og øllebrød, hvor glutenindholdet er lavest. Det giver plads til at barnet kan få lidt brødskorper og lignende i hånden at sidde med selv og stille og roligt kan glutenindtaget stige.
Der er gluten i almindelig lys pasta, som er lavet på hvede. Din dreng må gerne få det, men du kan i begyndelsen vælge at købe pasta uden gluten eller med lavt glutenindhold, så er det bedre for ham. Grunden til at sundhedsstyrelsen skriver pasta fra 8 måneder handler så vidt jeg ved om, at barnet i den alder vil kunne tygge og netop godt kogte pastaskruer kan være gode at øve sig på, når maden begynder at skulle være med lidt mere bid i.
Peberfrugt og tomat må han i princippet godt få. Forstået på den måde at det kan indgå i madlavningen. Han kan evt. få et stykke frisk peberfrugt at sutte på - men have ham under opsyn, så han ikke får det galt i halsen. Frisk tomat er han lidt for lille til, men det kan fint bruges i madlavningen - tomatsovs er en god sovs til børn. Der er dog andre grøntsager som er mere anvendlige til grøntsagsmos, især rodfrugter er ofte et hit.
Ris med lidt sovs vil de fleste børn kunne tygge i 7-8 månedersalderen og der er i ris ikke problemer med gluten. Ris kan således være med til at give maden lidt struktur, når maden skal til at være lidt grovere.
I kan i princippet godt give ham indmaden af en frikadelle most i sin grøntsagsmos. Det kan være en almindelig frikadelle eller en fiskedelle. De fleste vælger dog at starte lidt blødt ud med lidt kødboller af fars, som kun er krydret let. Så hans mave lige får lidt mulighed for at vende sig til alt det nye. Der er stor omvæltning fra mælk til rigtig mad, - også hvad smagsindtryk angår.
Men han må godt få mad som er almindelig let krydret. Krydrer I meget, bruger meget salt og lignende, bør I dog tage noget fra til jeres dreng inden I tilsætter salt. En lillesmule salt i kogevandet skader dog ikke.
Han bør få fisk og kød der er kogt eller lavet ovn og han må også gerne få lidt kødsovs, hvis det har stået og småsimret på panden og ikke er hårdt stegt. Det er altså okay at starte stille og roligt ud med lidt milde kød og fiskeboller og så stille og roligt begynde med lidt mere af jeres mad og dermed også mad som smager af lidt mere. Det lyder som om at din dreng allerede har fået kød og småt er begyndt med familiemaden, derfor er der ingen problemer i at I udvider med lidt mere af jeres mad og dermed også lidt mere smagfuld mad nu:o)
Planen for dagen ser fin ud, hvad angår tidspunkter for mad, søvn osv. Jeg vil dog anbefale dig at du skruer mængden af skemad lidt ned, så han ikke spiser helt så store portioner af gangen. Det er som du skriver netop vigtigt at han stadig har plads i maven til mælk (og dermed også væske) efterfølgende, det er vigtigt for at holde maven igang og undgå forstoppelse og det er også vigtigt i forhold til at sikre hans mælkeindtag som fortsat er hans hovedindtag. Han skal altså have mere mælk end skemad ... :o)
I sundhedsstyrelsens bog "Mad til spædbørn og småbørn" som du køber på apoteket, finder du opskriver på kødboller og lignende, der vil være fint at give til børn.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre og giver dig lidt idé om hvordan I kommer videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske