Svar: At sove selv og vælge sutteflaske af glas?
25. august 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Tanja
Dejligt at det går så meget bedre hos jer:o)
Det er er en rigtig god idé at putte jeres dreng i liften og stille den afsides. Det er sådan at helt små børn ikke kan lukke lyde ude ligesom vi voksne kan - de hører ligesom alt, fjernsynet, de voksne der snakker og ler, en hund der gør osv. Det er derfor en rigtig god idé at I om aftenen stiller jeres dreng ind i et tilstødende lokale, når han sover, så han på den måde får lidt ro og I voksne kan så også bedre tale sammen:o)
I skal selvfølgelig stadig se til ham og holde øje med at han er okay. Et ekstra plus er også at soveværelset kan være lidt mere køligt end resten af huset, han har bedst af ikke at sove for varmt :o)
Med hensyn til valg af sutteflaske, så er det sådan at flasker af glas kan være et godt og miljøvenligt alternativ til flasker af plast. Plastflasker er ofte lavet af polycarbonat. Når plasten bliver slidt, frigiver den små mængder bisphenol A, som anses for at kunne være hormonforstyrrende. Danmarks Fødevareforskning mener dog ikke at der er grund til bekymring over afsmitning, da indholdet ligger under de tilladte grænseværdier. Slidte eller uklare flasker af polycarbonatplast bør dog altid kasseres og man bør generelt undgå plastflasker med påtrykte billeder af pvc. Det kan afgive stoffer, når flasken bliver slidt.
Du kan godt bruge lidt mme til sovetår, hvis du ikke lige har malket ud. Din dreng får jo i forvejen både grøn og blå allomin og du kan sagtens give ham lidt af dette. Du skal dog være opmærksom på at jo mere flaske og modermælkserstatning du giver, jo mindre du stimulerer brystet og malker ud, jo hurtigere vil din amning stoppe. Hvis du har det fint med det, så er det også fint med mig ...:o)
Fortsat held og lykke - og tro mig, jeg er også glad for jer forældre ..:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske