Svar: Døgn rytme - dreng på 2 mdr.
25. august 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Maibrit
Umiddelbart skal et barn på 9 uger have lov til at sove, når det sover og skal ikke vækkes. Jeg kan dog godt forstå problematikken omkring den sene og meget lange lur og giver dig ret i at det kan være lidt problematisk i forhold til nattesøvn. Et eller andet sted er det jo vigtigt at lære Valdemar, at han skal være mest vågen og aktiv om dagen og sove om aftenen og natten.
Det er helt normalt at han kun kan være vågen 1-2 timer og så skal sove igen, men måske kunne du prøve at trække tiden en lille smule nogle gange, så du ikke putter ham alt for tidligt og på den måde få ændret en lille smule på hele dagsrytme, og derved undgå at vække ham ...
Du skal lægge mærke til det, der hedder hans bevidsthedsstadier. Han har nogle små signaler som giver en idé om hvorvidt han er træt og skal puttes, har lyst til at pludre eller hvad hans behov er og nogle gange kan man godt komme til at putte barnet en lille smule for tidligt ...
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig. (Se også min artikel "når det lille barn græder" i min artikelsamling).
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være der lige når han er ved at vågne lidt op fra en lur. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver I ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Prøv derfor om du i løbet af dagen kan pejle dig lidt ind på hvornår han skal puttes for at han kan tage den lidt længere lur i løbet af dagen og ikke om aftenen inden han skal sove. Eller alternativt, kan tage det længste søvnstræk først på natten, hvor I begge vil have brug for at sove godt ...
Mit forslag er altså at du i første omgang forsøger om du kan ændre en lille smule på søvnrytmen hele dagen igennem for at undgå det lange søvnstræk om aftenen. Hvis dette ikke er muligt og han begynder at sove for meget om dagen og være for aktiv om natten, eller fortsat vælger at sove en meget lang 3 lur hen over hele aftenen, så kan det være nødvendigt at vække ham. Det er vigtigt at han lærer forskel på nat og dag og vendes til at være mest aktiv, spise mest i dag og aftentimerne og ikke så meget om natten ... hvis du skønner at det er muligt uden i øvrigt at forstyrre ham for meget, evt. tage ham op og lægge ham til brystet, skifte ham eller lignende - altså vække ham på en blid og okay måde, så må det være okay og hermed tilladt. Du er jo et eller andet sted nødt til at hjælpe ham med en rytme, som kan passe til hele familien ...:o)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre ...:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske