Brev:
Bordmanér ved aftensmaden
26. august 2008
Alder:
20 mdr.
Bordmanér ved aftensmaden
Kære Helen,
Nu er det efterhånden ved at være lang tid siden, at jeg har skrevet til dig, men det er jo kun et godt tegn :-). Men nu må jeg tilstå, at jeg igen godt kunne bruge et af dine gode råd og denne gang drejer det sig om bordmanér ved aftensmaden....
Victoria er nu snart 21 mdr. gammel – er frisk, aktiv og trives rigtig godt. Hun løber, leger og snakker rigtig meget og har det skønt i sin dagpleje – hun vejer omkring 11 kg. og udvikler sig i det hele taget rigtig godt. Det skal også fremhæves, at hun har udviklet sig til at være en rigtig bestemt, egenrådig og meget selvstændig lille dame. Hun har 11 tænder og nu er der 3 mere på vej på een gang, så hun har været lidt plaget af feber og dårlig humør.....
Det hun typisk indtager af mad i løbet af en dag er følgende:
* starter dagen med 2 kopper lun skummetmælk
* i dagplejen får hun en stor portion havregrød
* mellemmåltid består af frugt + kiks
* frokosten varierer (jeg ved ikke hvad hun får i dagplejen), men typisk en skive rugbrød + snaks i form af agurk o.l.
* hun får eftermiddagsmad i dagplejen inden jeg henter hende (det består typisk af ½ bolle med smør og marmalede e.l.)
* aftensmaden består af forskellige ting for hun er normalt ikke kræsen....
* inden sengetid får hun en kop lun mælk + lidt yoghurt eller A38 med lidt frugtmos
I en længere periode har vi nu oplevet, at hun ikke altid vil sidde og spise pænt når vi får aftensmad. Hun er dygtig til selv at spise og vil absolut ikke have, at man madder hende = hun vil selv! Når hun får sin ynglingsret sidder hun pænt selv og spiser, men det begrænser sig jo kun til et par forskellige retter, og det kan vi jo ikke lave hver dag. Ellers smider hun rundt med maden eller leger med det – hvis vi ikke kigger kan hun smide det i sit vandglas, tygge lidt på maden og efterfølgende tage det ud af munden og andre lignende irriterende ting (det sker ikke hver dag, men måske 3-4 gange om ugen). Jeg er sikkert ikke den første som henvender mig til dig vedr. denne problematik, så du ved sikkert lige præcist hvad jeg mener.
Nogle gange ’snyder’ vi hende til at spise ved at tænde for fjernsynet eller giver hende lov til at male mens jeg giver hende mad, men det gider vi ikke mere. Vi ved, at hun er i stand til at opføre sig ordentligt så vi er jo sikre på, at det er hende som snyder os i den sidste ende.
Det sidste er, at lige så snart hun er færdig med at spise gider hun ikke mere at sidde ved bordet og gerne vil op. Hun gider ikke blive siddende – når vi så er blevet trætte af at forklare hende, at hun skal blive siddende til at vi er færdige med at spise får hun lov til at komme op, så vi kan spise færdig. Men så rykker hun i os og vil have at vi skal lege med; hun kan ikke forestå hvad vi skal sidde der for, når hun er færdig og klar til at lege......
Victoria skal være storsøster her til december, så vi får jo nok at se til igen. Derfor kunne vi godt tænke os at opbygge en rolig og dejlig aftensmadsstemning inden babyen kommer, men det en umulig opgave? Hvor meget skal man forlange af et barn på denne alder?
Jeg glæder mig meget til at høre din mening om ovenstående.
Med venlig hilsen
Renata