Svar: Bordmanér ved aftensmaden
26. august 2008
Alder:
20 mdr.
Kære Renata
Først et stort tillykke med at I venter en lille ny:o) og så lige en lille, men alligevel vigtigt ting. Jeg kan ud af din plan for dagen se at I giver Victoria skummetmælk. Det anbefales at børn tilbydes letmælk i Victorias alder - først omkring 3 års alderen anbefales fedtfattige mælketyper som skummetmælk, minimælk og kærnemælk ... :o)
Men så til dit spørgsmål om bordmanerer. Det er helt normalt at børn på Victorias alder ikke kan sidde særligt stille af gangen. Hun har en motorisk uro, en naturlig lyst til at bruge sin krop og det er simpelthen svært at sidde stille.
Det er naturligt at hun har lettere ved at koncentrere sig om maden og spise pænt, sidde stille, når det er noget hun godt kan lide. De dage, hvor maden for hende er lidt mere kedelig, så er det også mere kedeligt at sidde ved bordet... For nogle familier er en rigtig fin løsning at indføre en aftentur lige inden aftensmaden. En gåtur - ikke hvor hun bliver kørt i klapvogn, men hvor hun kommer ud at gå og bruge sig selv. Hvis hun har været ud at gå, har brug sig selv fysisk, så har hun også lettere ved at sidde stille, når I kommer hjem og sætter jer til bordet.
I kan ikke forlange at hun skal sidde stille i ½ time eller hvor lang tid det nu tager for jer at spise. Når hun er færdig med at spise, skal hun i princippet have lov til at gå fra bordet, med den alder hun har. I kan naturligvis forsøge at holde hende siddende ved bordet, ved at give hende mad, som interesserer hende - for livretterne virker. I kan også nogle gange tilbyde hende at komme på skødet hos en af jer, og lade hende spise lidt derfra. Det er nogle gange mere spændende at spise det der er på mors tallerken. Men andre dage er det okay at sige hun er færdig med at spise og lade hende gå fra bordet.
Der er naturligvis opdragelse inde over, når hun leger mere med maden end hun spiser. I skal her være opmærksom på hvad det egentlig er hun gør. Når hun tager maden ind i munden, tygger på den og tager den ud igen - hvad handler det så om? Handler det om at prøve grænser og se hvad I siger, hvad der sker når hun gør sådan - eller handler det om at hun er i en undersøgende alder? Det er jo et eller andet sted meget interessant at se hvordan maden ser ud når den er tygget på - der er en vis læring i det, ligesom hun også skal lære at det ikke er pænt at gøre sådan ved bordet.
Alt efter hvad årsagen er, så må I vurdere jeres handling. Hvis hun er færdig med at spise, leger med maden fordi det er kedeligt at sidde ved bordet eller fordi hun vil se hvordan I reagerer, så må I fortælle at hun nu er færdig, fjerne hendes tallerken og hende selv fra bordet, så er måltidet slut. Hvis hun undersøger maden, for at blive klogerer på hvordan tingene fungerer, hvordan maden ser ud. Så må hun jo gerne blive siddende ved bordet, så skal I ikke skælde ud, men i stedet opfordre hende til det I gerne vil "Put maden ind i munden igen Victoria ...".
Når hun kommer og vil lege, så må I sige nej "mor kan ikke lege nu, mor spiser" så hun lærer at det ikke er muligt, det er en regel I har hos jer.
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske