Svar: Menstruationen udebliver
26. august 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen kommer igen efter ammestop. Nogle kvinder får menstruation med det samme de begynder at trappe amningen ned, andre nogle uger efter og for atter andre går det faktisk nogle måneder inden menstruationen kommer igen.
Der kan også være forskel hos den samme kvinde, forstået på den måde at der er forskel på hvornår menstruationen kommer igen alt efter om det er første barn, andet barn osv. Der er i forhold til dette ingen helt faste retningslinier, desværre.
Man kan som du skriver godt blive gravid og det er naturligvis vigtigt at medtænke dette. Du ved jo ikke hvornår du får din første ægløsning, som jo normalt ligger ca 14 dage før din menstruation kommer og da man bliver gravid på ægløsningstidspunktet, så kan man altså godt blive gravid inden man har fået sin første menstruation efter fødslen. Det er derfor en rigtig god idé at bruge prævention, hvis man ikke ønsker en ny graviditet for hurtigt.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske