Svar: Vågner pludseligt og snyde-græder
26. august 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Malene
Børn kan i jeres datter alder, godt vågne op med skrig og gråd, fordi de har drømt noget ubehageligt. De har ikke mareridt i den forstand som vi voksne har, men de kan godt have drømme som gør dem oprigtigt ked af det. Ofte vil barnet ikke være rigtig vågen, men vil skrige, græde osv. mere eller mindre i søvne.
Børn kan også vågne op med skrig og gråd fordi de har ondt. Det er ofte på grund af smerter i ørerne, som kan komme som jag. Når man tager barnet op på højkant, så letter smerten, når man lægger barnet ned, så tiltager den ofte igen.
Hvis der er tale om førstnævnte situation så er det naturligvis en god idé at berolige barnet lidt og hjælpe det videre i søvnen. Det hjælper ofte at få en tår vand, fordi vand ligesom holder barnet til virkeligheden og derefter kan man så putte barnet ned igen, lægge dynen om og kærtegne lidt og sove videre.
Hvis der er tale om sidstnævnte situation, så skal barnet naturligvis behandles og det kan her ofte hjælpe at få lidt smertestillende inden natten begynder. Det kan man tale med lægen om.
Jeg mener ikke at børn på den måde er udspekulerede, jeres datter tænker ikke "hvis jeg nu lader som om jeg græder, så kommer min mor og far nok...". Med den alder hun har vil hun normalt ikke græde "kunstigt", hendes gråd vil være oprigtig. Hvis det således lyder som snyde-gråd, så tænker jeg at det hos jer må hænge sammen med at gråden er et udtryk for noget hun drømmer og at hun faktisk ikke er rigtig vågen.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske