Svar: Skævt kranie - 6 mdr.
29. marts 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Kis
Da I har været til kiropraktor, må der have været andre indi i billedet. Jeg tænker på din egen sundhedsplejerske, egen læge, fysioerapeut eller lignende, som må have vejledt jer før han blev så gammel, som han trods alt er nu?
Det er rigtig at det kan være svært at gøre så meget, med den alder han har nu, idet han jo er meget mere bevist og også vender og drejer sig, som han selv gerne vil, hvilket jo også er vigtigt.
Det er altid vigtigt at sørge for at han får drejet hovedet til den side, som han ikke er så glad for. Det gør I ved at hænge uro eller lignende op ved puslebordet til den side og i det hele taget sørge for at der er flere interessante ting at se efter der, for på den måde at 'tvinge' han til at se den vej. Det kan også være en god ide, når han skal sove, at komme en stofble eller lignende om ved rygge, så han ikke så nemt får drejet sig uhensigtsmæssigt.
Jeg kender ikke til Vibeke Manniches anbefaling, men jeg ved at man på babyparadis.dk kan købe en pude, som skulle være specielt velegnet for børn med skævt eller fladt baghoved. Jeg kender ikke til puden i praksis og ved derfor ikke om det fungerer, men nu ved du at den findes.
Det er rigtig godt at du lægger din søn på maven. Jeg vil også lige sige, at hvis din søn har tendens til 'skæve halsmuskler' af at have drejet sit hoved uhensigtmæssigt, så vil det være en god idé at du får kontakt til en fysioterapeut. Her kan din egen sundhedsplejerske være med på råd.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske