Svar: Søskende?
26. august 2008
Alder:
4 mdr.
Kære S
Det lyder fornuftigt at I nu er begyndt med lidt skemad, det er vigtigt at jeres datter begynder at tage på og det er godt at I har talt med en børnelæge. Jeg vil anbefale jer at tilbyde hende lidt skemad 2 gange dagligt - ikke meget af gangen, måske bare ½ dl. frokost og til aften, så hun på den måde får lidt ekstra energi.
Med hensyn til at få flere børn og få børn tæt på hinanden, så er der fordele og ulemper ved at få børn født tæt på hinanden og børn født med flere års mellemrum. Når børn bliver født tæt på hinanden, det vil sige med under 18 måneders mellemrum, så kalder man det pseudo-tvillinger.
Der er noget meget praktisk ved at få børn tæt på hinanden. De har ofte samme legekammerater, går i samme institution, de leger sammen, kan gå til sport sammen, kan bruge hinanden på forskellig vis. Det er for nogle forældre dejligt at ble-periode, nattevækning osv. kører på nogenlunde samme tid, inden for de samme år, - men det er naturligvis også rigtig hårdt og måske nogle gange hårdere end man forestiller sig ...
Samtidig er børnene jo aldersmæssigt ikke det samme sted og jo yngre de er, jo større er denne forskel naturligvis. Der er således stor forskel på at være 2½ år og være 3½-4 år, mere end den forskel der vil være når de engang bliver 22½ og 23½-24 år ...:o)
Det er hårdt at have to børn, som ikke er i stand til at klare sig selv, som skal have hjælp til alt. Modsat kan man så sige, at det jo også kan være en fordel. Hvis den ældste ikke er mere end måske 15 måneder, så vil hun jo stadig være så lille at det vil være naturligt at gøre ting for hende og med hende. Man vil således ikke kunne stille for store forventninger til hende, men er nødt til at give hende lige så meget opmærksomhed og hjælp som tidligere. Man kan ikke sige "du må lige gå ud og tage din flyverdragt på" - for det kan hun ikke.
Det svære omkring pseudotvillinger er ofte, hvis den yngste begynder at overhale den ældste - det ses især hvis den ældste er en dreng og den yngste er en pige eller hvis den ældste er meget stille og forsigtig og den yngste er meget stærk og stridbar ...
Når børn ligger aldersmæssigt tæt på hinanden, så er det vigtigt at være opmærksom på ikke at sammenligne og skabe konkurrence mellem de to: "Hvorfor kan du ikke spise lige så pænt som lillesøster, hun er jo yngre end dig"...
Der er ingen tvivl om at det er dejligt at have søskende, men man skal vide, at uanset om der er lang eller kort aldersforskel mellem søskende, så vil de konkurrere og der vil opstå konflikter. Det kan simpelthen ikke undgåes.
I skal naturligvis vælge at få barn nummer to, når I har lyst og overskud til det. Det skal være jeres lyst der driver værket og det skal således ikke være af hensyn til jeres datter og hendes alder, eller hendes behov. Det er jeres ønske og lyst der er altafgørende for tidspunktet ... Det er det fordi, hvis I har lyst og føler jer parate, så vil I også være bedre til at tackle de udfordringer der naturligt vil opstå undervejs.
I kan læse bogen "Barn nr. 2 - når familien vokser" som I finder i min bogguide under 'opdragelse'. Den kan hjælpe jer lidt videre i jeres beslutning.
Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske