Svar: Sidde op og fladt baghoved
26. august 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Anne
Der er stor forskel på at din datter sidder på skødet hos dig og på at du sætter hende stablet op med puder, i en skråstol, autostol eller lignende.
Når din datter sidder hos dig, så bevæger hun sig automatisk lidt og det samme gør du. Hun sidder altså ikke fuldstændig passivt, hun rykker sig lidt frem, lægger ryggen tilbage til dig, flytter lidt på benene, du flytter lidt på hende, flytter hende fra lår til lår osv.
Når din datter sidder i skråstol eller stablet op med puder, så er det en meget passiv stilling, hvor hun ligesom bare sidder, hvor hun er sat og det er dette man skal undgå.
Der sker således ikke noget ved at din datter sidder på dit skød, fordi hun her bliver bevæget og får stillingsskift, det er den passive stilling hun ikke kan tåle.
Det er rigtig fint at I hjælper hende til bevægelege og også sørger for at hun ligger på maven så meget som muligt. Det er fra maveliggende stilling at hun lærer at trille og får styrke nok i ryggen til at kunne sidde rigtigt på et tidspunkt. Derfor er det generelt en god idé at have en vane, hvor I altid lægger hende på maven, når I lægger hende fra jer. På den måde kommer hun til at ligge på maven flere gange dagligt.
Det er især de 3 første måneder at barnets hoved tager facon efter hvordan barnet ligger. Derfor er det især her man kan gøre noget for at forebygge og ændre på skaden, hvis det er sket. Det betyder dog ikke at I skal give op, nu hvor hun er 12 uger gammel - I kan stadig godt rette lidt op på den fladhed hun har fået.
Det er her rigtig vigtigt at hun ligger på maven og siden, når hun er vågen. Når hun sover, så må I gå ind manuelt og lægge hendes hoved, så hun kigger til siden. Tag en sok og fyld den med grødris. Så har du en tung og stadig blød pose. Læg den ved hendes hoved, så hun 'tvinges' til at holde hovedet til den side, hvor hun ligger.
Bruger du skråstol, så holde pause fra den i en periode. Læg hende evt omvendt i sengen, hvis hun har tendes til at kigge til den ene side. Hæng legetøj og lignende op til den side, du vil have hende til at kigge til.
Vær også opmærksom på at hun skal ligge på et forholdsvis hårdt, glat underlag og så med hovedet drejet. Hvis det er selvebaghovedet der er fladt, så er den bedste aflastning at hun ligger på maven eller på siden når hun er vågen og at hun, når hun ligger på ryggen, tvinges til at holde hovedet til skiftevis højre eller venstre side.
Hvor stor chance der er for at det udligner sig afhænger helt af hvor slemt det er. Hvis I gør en indsats nu, så kan I stadig bedre det meget om det helt forsvinder tør jeg dog ikke sige. Heldigvis plejer det ikke at ses så tydeligt, når barnet først får hår ...
Fortsat held og lykke og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske