Svar: Får han mælk nok - 7 mdr.
26. august 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Milal
Din dreng er lige knap 7 måneder gammel og de fleste børn vil i 7 måneders alderen kunne nøjes med ca 4 amninger dagligt, samt den mælk der indgår i grød og mos. Selvom du ikke ammer i løbet af dagen mere, så lyder det umiddelbart som om at du stadig når op på ca 4 amninger og da du også bruger 100-200ml mme i maden, så lyder det umiddelbart som om at din dreng er dækket fint ind, hvad angår mælkebehov.
Derudover tilbyder du ham altid vand til maden og det lyder som om at han er glad for dette og på den måde får han også sit væskebehov dækket. Det lyder altså som om at hans indtag er i orden:o)
Man kan overveje hvorvidt han skal begynde med sit 4 måltid mad eller om man i stedet skal nøjes med de 3 og så tilbyde ekstra amning i stedet - f.eks. om eftermiddagen, så du er sikker på at han fortsat får nok.
Med hensyn til rugbrødshapsere, så vil de fleste børn være rigtig parate til dette omkring 8 måneders alderen og det betyder ikke noget hvorvidt de har tænder eller ej. Inden man når til dette, vil det ofte være rigtig godt at gøre maden lidt grovere, tilbyde lidt mere familiemad (ris med sovs - boller i karry og lignende) og derved vede barnet til lidt mad med mere bid i. Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvordan din dreng ellers spiser og hvad du tilbyder ham - du må forsøge dig lidt frem og se hvad han er parat til.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, evt. amning igen, når han vågner, da det lyder som om at han er glad for at vågne på denne måde:o)
Morgen 8: Havregrød lavet med mme, vand af kop
Formiddag 9.30: Tilbydes lidt frugtmos eller frisk frugt at sidde med i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden at sidde med selv. Vand af kop
Puttes til middagslur ca kl. 13(evt. med lidt mme af en kop, tilbud om brystet men hvis ikke han vil så er det okay.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Du kan også vælge ikke at introducere dette måltid og i stedet amme om eftermiddagen, så du på den måde fortsat sikrer mælkeindtaget.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, begynder at få lidt mere af familiens mad, kogte blomkål og broccolihoveder, kartoffelbåde og lignende at sidde med selv. Vand af kop.
Puttes til natten med amning ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes
Jeg håber at ovenstående plan vil hjælpe dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske