Brev:
Søvn og mad problemer
26. august 2008
Alder:
9 mdr.
Søvn og mad problemer
Kære Helen!
Jeg ved ikke lige præcis hvor skulle jer starte, for der er flere problemer, hvor jeg har brug for din hjælp. Det er i øvrigt første gang jeg skriver til dig.
Jeg har en dejlig og livlig datter, der fylder 10 måneder om nogle dage. Hun var lidt besværligt lige fra starten, har grædt rigtig meget de første to måneder (min sundhedsplejerske sagde dog, at hun ikke er kolikbarn), har altid søgt meget kontakt og nærhed.
Indtil hun var fem måneder kunne hun falde i søvn alene, men nu er det næsten umuligt. Hun har altid sovet lidt om dagen. Lige nu sover hun to gange om dagen, om morgenen og tidlig eftermiddagen. Hun vil ikke falde i søvn alene, græder, rejser sig op, og så jeg bliver nødt til at være hos hende. Hun sover max 1 1/2 timer samlet.. Det hjælper heller ikke at køre en tur med barnevogn, hun vågen igen efter 30 min. Jeg har prøvet forskellige metoder at forlænge hendes lure, men uden stor succes.
Om aften går hun i seng 19:30 eller 20:00h. Vi har samme rutine hver aften, hvor vi spiser aftensmad, tage et bad (dog ikke hver aften), leger lidt, læser, amning, synge og så læger vi hende i seng. Jeg er nødt til at være hos hende. Nogle gange falder hun hurtigt i søvn, men andre gange prøver hun at stå op, kravle eller bare græder. Og hun er træt, det er jeg sikker på.
Hun græder mange gange i løbet af aften og nat. Det er ikke kun sut problemer, men jeg kan slet ikke forstå hvad det kunne være. Hun falder for det mest hurtigt til ro, enten giver vi hende sut, eller siger noget til hende eller røre hende. Det er sjældent, at vi tager hende op.
Jeg ammer hende igen kl. 23:00. Hun vågner omkring kl. 5:30 eller 6, hvor jeg ammer hende. Nogle gange falder hun i søvn igen med det sammen, og sover måske 30-40 min og andre gange er hun vågen 1 time før hun falder i søvn og sover igen 30 min.
Jeg kan se, at hun har brug for mere søvn, for hun bliver rigtig pylret og "nervøs" om eftermiddagen. Og hun græder når hun vågner om dagen. Men jeg har prøvet alt at få hende til at sove længere og det virker ikke. Måske kan du hjælpe mig med det.
Og er det normalt, at hun græder så mange gange om aften og natten (jeg er holdt op at tælle)?
Det andet problem er mad. De sidste dage nægter hun at spise næsten alt mad, som jeg tilbyder hende. Hun vil kun spise ost, frugt og yoghurt. Grønsager og kød nægter hun kategorisk. Hun spiser dem kun hvis det er ”glas-mad”. Og det giver jeg hende kun når vi er ude til frokost. Skal jeg presse hende til at spise, eller bare lade være?
Jeg ved godt, at det her er skrevet lidt forvirrende, men håber, at du kan hjælpe mig til at hjælpe min datter.
Kærlig hilsen,
Senada