Brev:
Skemad - har forsøgt kartoffelmos uden held ...
26. august 2008
Alder:
4 mdr.
Skemad - har forsøgt kartoffelmos uden held ...
Hej Helen,
Vores lille dreng er 4½ måned gammel og har udelukkende fået MME siden han var to måneder gammel. Dette fungerer rigtig godt og han spiser (meget) med glæde. For 14 dage fik han grød for første gang og det går rigtig godt og han spiser også grøden med stor glæde. Men jeg har nogle spørgsmål vedr. grøden.
Jeg tager udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens ”Mad til spædbørn & småbørn”, men portionerne er noget store her i opstartsfasen. Derfor laver jeg grøden i mindre forhold, men dog på slum. Fx bruger jeg ca. ½ dl vand, 1+ tsk. mel (grovris, majs, hirse m.m.), en slat MME og en klat smør eller olie. Er det ok at gøre det på denne måde eller skal jeg følge opskrifterne mere slavisk? Kan jeg lave en større portion grød (uden MME og fedt) og sætte resten på køl og så varme det dagen efter?
Vi har ligeledes forsøgt os med kartoffelmos, men det var ikke nogen god oplevelse, da han fik det i den gale hals og blev ked af det. Mosen virkede lidt sej og jeg har ikke rigtig haft modet til at forsøge igen. Hvordan kommer vi i gang igen?
Han har altid sovet rigtig godt om natten, og gør det egentlig stadig. Men hans rytme har ændret sig efter vi er startet på grøden. Tidligere sov han fra kl. 20/21 til ca. kl.06 uden at vågne. Dog sov han kun 2*25 min i løbet af dagen. Nu ser hans rytme således ud
05/06: Får flaske og sover videre
07.30-08: Står op
09: Formiddagslur (ca. 45 min)
10: Får flaske
13-14: Får grød (½-1 dl) og flaske
Nogle gange sover han mellem de to måltider og det kan være alt fra 45 min til 2 timer
15: Eftermiddagslur (hvis han kun har fået en formiddagslur sover han ca. 2 timer ellers 45 min)
17-19: Flaske
20-21: Går i seng for natten. Hvis han har fået flaske omk. kl. 17 får han en flaske igen. Har han spist omk. kl. 19 kommer han som regel bare i seng.
23: Midnatsflaske (og det er uanset om han har fået en flaske, da han kom i seng).
Han får 180 eller 210 på flaske. Det kommer an på hvor sulten han virker og hvornår han sidst har spist.
Tidligere fik han ikke midnatsflasken, men det virker som om han har brug for den og han spiser som regel det hele. Det er os der ”vækker” ham for at han kan få flasken. Trods midnatsflasken er han begyndt at vågne tidligere – tættere på kl. 05 end 06. Jeg overvejer derfor at give ham vælling i stedet. Vil det være en god idé? Og har du evt. en opskrift på vælling med MME? Og kan jeg lave vællingen på forhånd og varme den i mikroovnen, når den skal bruges?
Vi kunne godt tænke os styre hans spisetider lidt mere. Indtil nu har han helt styret, hvornår han har spist. Hvordan gør vi bedst det?
Det var vist alt for nu, men det var vist også rigeligt.
Tak
Udenlandsdanskeren