Svar: Lidt af hvert omkring mad og amning
27. august 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Maria
Det ser ud som om at I har en meget fint og helt alderssvarende plan for dagen - både hvad angår søvn og lure, men også hvad angår tilbud om mad. Det er rigtig dejligt at du nu er begyndt at servere de lidt grovere grødtyper og det lyder som om at I er rigtig godt på vej:o)
Mange børn har svært ved kartoffelmos, det behøver du ikke give hende. Spring det over og tilbyd hende i stedet grøntsagsmos af alle andre slags grøntsager - rodfrugter er ofte et hit, de smager af noget. I stedet kan hun så få f.eks. en kartoffelbåd i hånden, hvis I en dag får det.
Du må gerne give hende mad som tager udgangspunkt i den mad I andre spiser, det vil sige at hun kan få lidt sovs på sin grøntsagsmos og laver du f.eks. lidt kødsovs eller millionbøf, hvor kødet ikke er hårdt stegt men har stået og småsimret i sovs på panden så må hun også meget gerne få lidt af dette.
Du kan også give hende kogte blomkål, broccolihoveder og lignende i hånden at sidde med om aftenen. Du kan f.eks. starte med at give hende mos, som hun skal have og imens du så selv spiser, så sidder hun fortsat med ved bordet og gumler så på lidt af den mad I andre får.
Med hensyn til agurkestænger, brødskorper og ligende, så kan det bruges på samme måde, du kan dog også gøre modsat i løbet af dagen. Så du starter med at tilbyde hende noget, som hun selv kan sidde og gnaske lidt i imens du tilbereder grøden og mosen og når skemaden så er klar, så får hun dette i stedet for det hun selv sad med. Det at sidde med noget i hænderne først giver hende jo en viden om at nu skal hun spise og hun bliver mundmotorisk øvet lidt inden skemaden så kommer.
Du må også gerne tilbyde hende lidt sødmælk af en kop eller lidt mme, hvis du synes hun skal prøve at drikke dette. Det er dog ikke noget hun skal have - hendes mælkebehov bliver fint dækket hos dig via modermælken og derfor er vand den bedste tørstslukker for din datter. Men hun må gerne få lidt, ligesom hun også gerne må få lidt sovs om aftenen - vejledningen om at børn i 6 måneders alderen kan begynde at få lidt sødmælk, handler om at barnet på den måde kan begynde at få lidt mere familiemad - I DK vægter vi højt at spise det samme både børn og voksne :o)
Nogle børn er parate til rugbrød i 7 måneder alderen, de fleste børn er dog 8 måneder inden de mestre at tygge rugbrødshapsere. Når man skal vælge brød til små børn så er det vigtigt at vælge brød som er lidt groft i det, men uden hele kerner.
Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallen kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner. Du kan godt finde et 'tungt' brød som er rigtig godt. Mange familier køber bondebrød, Schulstads levebrød er dog også en mulighed.
Det er lettest for hende at sidde med blød frugt selv. Æble er f.eks. meget hårdt og knækker let. Så er en moden pære bedre. Men også ferskner, blommer, nektariner, appelsinbåde, kiwi, melon, jordbær og lignende er rimelig blødt og det kan hun godt sidde med og nyde at sutte på.
Med hensyn til amning om natten, så tænker jeg at du med den alder hun har nu, kan forsøge at undvære natamning midt nat. Det vil sige amme hende inden midnat og så igen næste morgen tidlig - men midt nat skal du prøve om ikke hun kan komme videre i søvnen uden at få mælk. Midt nat er for mig mellem 2-4, her behøver hun ikke længere at blive ammet.
Hvis du har det fint med at hun selv regulerer inden for kl. 23-01 og igen mellem 05-07, så er det også helt fint for mig. Det lyder jo umiddelbart som om at hun sover igennem = sover 6 timer i træk og det er rigtig flot.
Jeg håber jeg har fået svaret på det hele, rigtig meget held og lykke og fortsat god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske