Svar: Mad og søvn - 11 mdr.
27. august 2008
Alder:
11 mdr.
Kære C.
Det vil være rigtig godt at trappe ned på indtaget af mælk med den alder jeres datter har. Det vil også give plads og lyst til mere rigtig mad og det har hun brug for, for at vokse og tage godt på. Når hun bliver et år vil hun naturligt blive mere selektiv omkring indtag af mad og derfor vil det være rigtig godt at få hende til at spise så varieret som muligt inden.
Samtidig vil hun omkring 12 måneders alderen helt skulle trappe ud af sine flasker og bør i stedet blive tilbudt mælk af kop. Det vil derfor være rigtig godt, hvis I nu kunne trappe ned til kun 2 flasker dagligt, i løbet af den næste måneds tid komme ned på kun en flaske og tilsidst stoppe fuldstændig med flaske og i stedet tilbyde lidt mælk af kop inden sengetid.
Det lyder helt passende at lære hende at falde i søvn i sin egen seng på eget værelse og det synes jeg I skal forsøge nu, hvor I også ønsker at ændre på hendes putterutiner, mælkeindtag osv.
En plan for dagen indtil hun bliver 12 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske med mme og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, sødmælk af kop
Formiddag 9.30-10: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frugt. Vand af kop
Puttes til formiddagslur (uden mælk)
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden, - stykker af frikadelle, pastaskruer og lignende, evt. suppleret med lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Puttes til middagslur (uden mælk)
Eftermiddag 16: En potion tykmælk med lidt frugtmos, frisk frugt som f.eks. banan, bær af forskellig slags eller lignende. ½ bolle med smør og lidt ost i stænger. Vand af kop
Aften 18: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager osv. Vand eller sødmælk af kop.
Tilbydes evt. lidt frugtgrød med sødmælk til dessert, eller I kan indføre en portion grød som godnatmad.
Puttes til natten med en flaske mme ca kl. 20
Tilbydes ikke yderligere mælk indtil næste morgen tidlig.
Som I kan se ligner planen meget den plan jeg har sendt tidligere - forskellen her er nu, at hun ikke længere tilbydes så meget flaske - kun 2 gange dagligt (400ml i alt) og ikke mere. Som sagt skal flasken om morgenen væk, når hun bliver 12 måneder og hurtigt derefter bør flasken inden sengetid udskiftes med en kop mælk i stedet.
Når I putter hende, så er det vigtigt at hun er vågen. Hun tilbydes flaske og puttes så derefter i sin egen seng. Hun skal være træt nok til at sove, men vågen nok til at registrere at I putter hende der.
Put hende kærligt, kærtegn hende, vug hende lidt, stå lidt ved hende osv. så hun oplever det at blive puttet som noget dejligt og gå så. Vær kun væk i få minutter, så går I tilbage, betrygger hende i at hun roligt kan sove, kærtegner hende lidt osv. og går igen. Hele tiden gå frem og tilbage, vise hende at I er der, passer på hende osv. men hold fast i at hun skal sove nu.
Hvis hun græder, når I går fra hende, så må I forsøge at fine ud af hvorfor og så vurdere, hvordan I skal handle. Hvis hun græder fordi hun er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade hende ligge, holde hænderne på hende og berolige hende, så hun falder i søvn.
Hvis hun græder som protest mod at skulle sove, gerne vil lege, underholde osv. så sker der ikke noget ved at I går. Det vil her være fint at gå frem og tilbage med kort interval, beskrevet som ovenfor.
Græder hun fordi hun føler sig forladt, utryg, alene og er bange, så skal I naturligvis ikke gå fra hende, så må I forsøge at være hos hende, berolige hende lidt, sidde hos hende, holde hende i hånden, evt. tager hende op, vugge hende lidt og så forsøger at putte hende igen velvidende at I er der og passer på hende. Hele tiden med fokus på at hun skal lære at sove i sin seng og føle sig tryg ved dette - lære at falde i søvn der, være bevidst om dette.
Når I får hende lært at falde i søvn selv, så vil hun også stille og roligt lære at falde i søvn af sig selv i løbet af natten og I får alle en roligere og mere sammenhængende nattesøvn.
Det lyder som om at jeres datter ikke er ked af det og derfor tænker jeg at I skal prøve at gå fra hende, så hun lærer at falde i søvn af sig selv. Det kan ske at barnet begynder at vægre sig mod dette, hvis man sidder for længe - at hun ligesom holder sig vågen, som sikkerhed for at I ikke går eller fordi hun tror at der må være noget galt, siden I bliver siddende. Så put hende og gå til og fra - det er mit råd til jer:o) Det kan gøre det lettere for hende at give slip.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske