Svar: Selvværd og jalousi
27. august 2008
Alder:
5 år
Kære Familien på Øen
Der udkommer en ny bog den 10. september, som I skal læse. Den er lige, hvad I har brug for. Den er skrevet af Dan Svarre, der er psykolog og udgives på Politikens Forlag. Den hedder "Glade børn med højt selvværd - en forældreguide".
Forskellen på selvtillid og selvværd kan kort beskrives sådan.
1. Selvtillid handler om tillid til sine evner. Selvværd hander om oplevelsen af at have værdi.
2. Selvtillid handler om at gøre. Selvværd handler om at være.
3. Selvtillid handler om noget vi kan. Selvværd handler om noget vi er.
4. Selvtillid hander om tillid til sine færdigheder. Selvværd handler om at værdsætte sine egenskaber.
Det er rigtig godt, at I ikke længere skælder ham så meget ud, men i stedet stille og roligt beder ham om at lade være med at råbe, når lillesøster er ked af det. Netop dette, at kunne indgå i fællesskab med jer og med sin lillesøster og kende reglerne for dette er vigtigt.
I må naturligvis gerne have regler, I må gerne fortælle jeres dreng, når han gør noget forkert, når han bør handle anderledes end han gør. Men det er vigtigt at gøre det med respekt for hans personlighed og alder. Det er vigtigt at han føler sig anerkendt og mødt. Hans selvværd styrkes, når han tror på, at det han gør er godt. Når han oplever at han er god nok som han er, når han oplever at han har en værdifuld plads i jeres familie, at han er en del af det fællesskab der skal være imellem jer alle fire.
De vil være rigtig godt hvis I kunne holde et familiemøde, hvor I taler om hvordan det er og hvordan det gerne skulle være at bo hos jer. På mødet skal I lave nogle familieregler, nogle simple og enkle regler, som man skal følge når man bor i jeres hus. Reglerne skal gå begge veje, der skal være regler for både børn og voksne og I skal sætte jer ned og tale om reglerne, så alle kender dem. Regler gør os trygge og det kan være rart for et barn på 5 år at kende til reglerne, fordi det giver retfærdighed. Derfor kan man godt i denne alder "holde familiemøde" og tale om visse regler. Man kan også tale om hvilke konsekvenser der er for at bryde en regel og hvilken belønning der er, hvis en regel overholdes.
Det er klart at Lasse i kraft af sin alder ikke altid vil kunne overholde reglerne, og det samme vil naturligt være svært for lillesøster. For børn er tingene nogle gange meget sort-hvide, men man kan godt forsøge at lave nogle aftaler, regler der skal følges. Naturligvis simple og enkle ting, men det at han oplever at I lytter til ham og hvad han gerne vil er en god idé.
I kunne f.eks. tale om hvordan man trøster, når nogen er kede af det. Hvordan man bliver gode venner igen, hvis man er blevet sure. Hvordan man nogle gange kan undgå at blive uvenner osv. Ligesom I også kan tale om de ting, som skal gøres og som nogle gange måske giver konflikter - påklædning, oprydning, bad, dele legetøj osv.
I kan vælge at skrive tingene ned, de ting som man er enige om skal gøres og så får man en guldstjerne eller lignende, når man har gjort det. Er der et vist antal stjerner, så får man f.eks. en tur i biografen ... Et sådan princip virker i nogle familier, men dur ikke i andre.
Det kan være rigtig godt for Lasse at have lidt pligter, lidt opgaver som han skal tage sig af. Det at hjælpe jer, at skulle gøre noget for at hverdagen fungerer bedst for jer alle, er vigtigt i forhold til hans oplevelse af at være en del af jeres familie og være en vigtig brik her og dermed også af hans selvværdsfølelse.
Lad Lasse tage med, når far skal vaske bil, lad ham hjælpe med at samle blade i haven, lad ham gå ud med skraldespanden, dække bord eller lignende og lad ham vide at det er super dejligt at han er der til at hjælpe - hvad skulle I dog gøre, hvis ikke I havde ligepræcis ham ... :o)
I takt med at han føler sig sikker på sin plads i familien, i takt med at han føler at han har værdi, fordi han er den han er, vil jalousien til lillesøster blive mindre.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske