Brev:
Ændret adfærd, træt af barsel
27. august 2008
Alder:
5 mdr.
Ændret adfærd, træt af barsel
Hej Helen,
Så er det blevet tid til endnu et råd fra dig... jeg er nemlig ved at blive skingrende skør af min søn på fem måneder.
Han er i bund og grund et dejligt barn som jeg naturligvis elsker, men lige for tiden trækker det tænder ud at have barsel. Det er faktisk sådan, at når vi vågner om morgenen så er noget af det første jeg tænker "åh pokkers" endnu en dag og endnu ti timer med ham alene.
Min kæreste kører hver morgen klokken 0800 og kommer først hjem klokken 1800 og jeg synes det er så hårdt at være alene med min ellers dejlige søn så mange timer.
Rasmus (min søn) er nemlig en selskabspapegøje som vil uderholdes næsten konstant. Og nu har han fået den uvane at han nærmest ligger og knurrer (det nærmeste jeg kan komme den lyd han laver for det er ikke et skrig og han græder ikke) han ligger så og "knurrer" højt og galt indtil jeg viser mig - han bliver så hidsig, at han er postkasse rød i ansigtet. Når jeg så kontakter ham stikker han det mest fedtende smil op og griner (kan se han mærker aha jeg vandt igen) denne vane vil jeg meget gerne have han lægger fra sig og jeg ved jo det kun er mig, der kan sørge for dette sker, men jeg ved ikke hvordan.
Jeg lægger han ofte på sit aktivitetstæppe, hvor det bugner med ting han kan gribe fat i og ting, som spiller lyde når han rør dem og selvfølgelig er det farverigt og knitrer når han bevæger sig på det, men det går måske 10 til 15 minutter så har Rasmus fået nok og vil underholdes af mig.
Vi leger sanglege dagligt og vender fra mave til ryg, pusler, bader, sidder og kigger ud af vinduet (der sker så meget udenfor og det synes Rasmus kan være ganske fornøjeligt og så er der mange træer som han synes er nogle skønne natur uroer), vi pludrer og går tur med både barnevogn og i bæresele.
Så faktisk synes jeg, at jeg gør alt, hvad jeg kan det rækker bare ikke til at underholde ham en hel dag og jeg er ved at køre sur i det specielt fordi Rasmus sover max 1 1/2 time i løbet af dagen, hvilket giver mig meget lidt tid til lige at koble af da han typisk sover 3 x 30 minutter.
Min omgangskreds er ikke særlig stor og jeg har derfor ikke veninder der lige kan tage ham et par timer. Min mor og far er stadig erhvervsaktive og har begge travlt så de har heller ikke tid. Svigerfar og svigermor bor på lolland (jeg i nordsjælland) så smider ham ikke lige af der for, at give både Rasmus og jeg et pusterum fra hinanden (tror nogle gange at Rasmus også bliver lidt træt af mig og den måde vores samvær kan være belastende og det i virkeligheden er det, der er problemet). Han lyser helt op når han ser sin far, men har så lidt tid sammen med ham da Rasmus ofte kommer i seng mellem 1930 og 2000 er det jo ikke mange timer de har sammen.
Da jeg er ved at flytte har jeg meldt fra min mødregruppe og venter svar på om jeg kan komme i en gruppe i Roskilde, hvor jeg flytter hen. Jeg har også tilmeldt os babysvømning i Roskilde og håber, at vi på den måde kan få nogle kontakter til nogle børn og deres mødre så vi måske kan komme lidt mere ud.
Lige på falderebet Rasmus stikker fingrene i munden konstant og savler og nogle gange napper han i min finger og kan mærke han virkelig prøvet at tygge - kan hans nye lyd og adfærd skyldes han har irriteret gummer?
Med venlig hilsen
Jeanette - en træt mor