Svar: Mad, ingen appetit
27. august 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Line
Jeg håber din datter allerede har det bedre, nu hvor jeg svarer dig idag. Der er desværre lidt svartid i brevkassen lige nu ... :o)
Det lyder jo som om at Luna er blevet syg og det er desværre helt normalt at børn bliver syge, når de starte i vuggestue. Der er mange nye bakterier, mange snottede børn, meget legetøj der puttes i munden - først af den ene, så af den anden, og der skal ikke ret meget til før børnene bliver smittet. Det kan være en almindelig virus, som man ikke kan gøre så meget ved, det kan også være mellemørebetændelse, lungebetændelse eller nogle af de mere almindelig børnesygdomme.
Hvorom alting er, så er det altid sådan at når børn er syge, så mister de appetitten til at spise og det bedste du kan gøre er at søge for at Luna får masser af væske. Det er hendes væskeindtag som er vigtigst og så må du forsøge med lidt små lette retter ind imellem og se om ikke bare et par bidder glider ned.
Hvis hun har lidt ondt i halsen, så hjælper det at få lidt lun te eller mælk. Du kan også give hende lidt flødeis - det kan være dejligt at spise is, når man er syg og der er trods alt lidt kalorier i ... Ellers handler det om at give hende det du ved hun normalt rigtig godt kan lide og kræse lidt for hende. Frisk frugt er også rart at spise, hvis man ikke er helt på toppen og har hun lidt dårlig mave, så kan lidt neutral yoghurt med lidt reven æble være en rigtig god idé.
Hvis hun virker sløv, får feber, bliver ved med at kaste op, får diarré osv. og generelt virker meget utilpas og du ikke kan få hende til at indtage væske nok, så må hun til lægen. Man kan købe speciel rehydreringsvæske på apoteket, det hjælper med at genoprette natrium og kaliumbalancen, når børn kaster meget op og har diarré. Dette hedder 'Revolyt' og det kan bruges til både voksne og børn. Det er vigtigt for jer at vide, hvis det skulle blive nødvendigt en anden gang, som sagt håber jeg at I er ovre det værste nu ...:o)
Det er fint at lade hende drikke af sugerør, det er også en god idé at bruge små dukkekopper og kander, når børn er syge. På den måde kan man lege lidt mere væske ind i dem, det kan være lidt sjovere at drikke af en lille dukkekop end af sin egen kop ...
Hånd-, fod- og mundsygdom er en almindelig børnesygdom som skyldes en mild virus infektion. Barnet får blærer på hænder, fødder og i munden. Nogle børn får ganske let feber, hovedpine og er forkølet. Sygdommen varer ca 1 uge og der er ikke nogen særlig behandling. Netop på grund af blærerne i munden, vil nogle børn vægre sig mod at drikke. Det svier at spise frugt og drikke juice og saft, hvorimod mælkeprodukter ofte er mere behagelige. I kan naturligvis være opmærksomme på om det kunne være dette, der var årsagen til jeres datters manglende lyst til at drikke i øjeblikket.
Jeg håber I kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig god bedring med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske