Svar: Søvn, igen
28. august 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Camilla
Håber det er gået godt i dagplejen i dag ...?
Nogle gange betyder dagplejestart at barnet sover roligt og falder fuldstændig omkuld om aftenen, andre gange går det ikke sådan - men jeg krydser fingre og håber på det bedste:o)
Jeg har ikke helt tømt mit ærme for ord om søvn endnu og når når jeg læser dit brev, så lyder det ikke som om at Isabella er specielt ked af det, når hun skal sove. Jeg synes derfor du nu skal beslutte at du følger følgende ritual:
Isabella får sin flaske og falder til ro med den. Herefter puttes hun i sin seng, hvor hun stadig er vågen. Det vil sige at hun ikke må falde i søvn med flasken i munden. Når hun puttes, så giver du hende hendes sutteklud, bamse, dynen osv. som hun har og føler sig tryg ved. Det skal være sådan, at hvis hun vågner om natten og er ked af det, så bliver hun beroliget af at hun ved hvor hun er og hun har sine genkendelige putteting omkring sig.
Når du har puttet hende roligt og kærligt, så går du. Det gør ikke noget at hun tumler omkring, lægger sig om på maven eller andet. Det må hun gerne. Faktisk må hun gerne sove på maven, hvis hun sover bedre sådan - det er helt fint med den alder hun har nu og så mobil som hun er. En gang imellem går du så ind til hende, hjælper hende med at blive lagt ned igen, putter hende på samme måde, som da I startede natten og går ud igen.
Du går ind til hende hele tiden for at vise hende at du er der, at hun roligt kan sove, at du passer på hende osv. men samtidig også for at vise hende at det ikke er legetid nu, at du rent faktisk mener at hun skal lægge sig ned og sove.
Det er helt fint, hvis du og din kæreste skiftes til at putte hende igen, skiftes til at gå ind til hende. Det lyder som om at hun forstår lidt mere at det er sovetid og ikke legetid, hvis det er far der viser sig og ikke dig. Samtidig er det meningen at han skal kunne putte, når du starter arbejde, så det vil være godt, hvis I skiftes til at gå frem og tilbage. Det skal I blive ved med indtil hun sover.
I skal finde det rette puttetidspunkt, som naturligt vil afhænge af hvor meget hun sover om dagen. Hvis hun normalt står op ca kl. 7 og vi regner med at hun sover 2½-3 timer i løbet af dagen, så vil det være passende at hun puttes i seng omkring kl. 20.30 om aftenen, som du også har forsøgt. Putter du hende allerede kl. 19, så risikerer du at hun ligger vågen en time inden hun kan falde i søvn.
Fordelen ved at putte hende senere - putte hende på det tidspunkt, hvor hun normalt vil overgive sig til søvnen er, at hun der forhåbentlig vil være træt nok til at sove, så selve seancen med at gå frem og tilbage bliver kortere dag for dag. Det betyder også at I, i takt med at hun får lært at lægge sig til at sove forholdsvis hurtigt efter hun er kommet i seng, vil kunne putte hende lidt tidligere, måske allerede kl. 20 uden at det bliver yderligere problematisk.
Hvis hun sover meget mere end 2½-3 timer i løbet af dagen, så må du forvente at hun skal puttes endnu senere om aftenen, måske først kl. 21, for at kunne falde i søvn inden for rimelig tid ... Og lad os så håbe at dagplejestart og nye indtryk ændrer lidt også:o)
Derudover spiller indtaget af mad måske også ind og mit forslag til en dagsplan med de tider du har givet ser således ud:
Hun står op ml. 6.30 og 7.30 og tilbydes her havregrød, vand eller sødmælk af kop
Afleveres i dagpleje
Formiddag 9: Tilbydes ½ bolle med lidt smør, ost, ½ banan eller lignende.
Puttes til formiddagslur med en flaske ca 9.30-10, sover 1 time
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Mad i stykker og mos er vigtigt her.
Puttes til middagslur ca kl. 13, evt. med en flaske, sover 1½ time
Eftermiddag 15-15.30: Tilbydes tykmælk (obs ymer først efter 1 års alderen) med frugtmos/rugbrødskrymmel, ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Før aftensmad 17: En tallerken med lidt kogte ærter, majs, gulerod, avokado eller lignende. Lidt grønt som hun kan spise og øve pincetgreb på imens du tilbereder aftensmaden.
Aften 18.30: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Vand eller sødmælk af kop.
Tilbydes en portion frugtgrød eller en godnatgrød inden sengetid.
Puttes til natten med flaske ca kl. 20-20.30
Jeg håber I nu kan komme lidt videre, Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske