Svar: Dårlg vane pga. for kort tungebånd?
29. marts 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Severina
Det kan sagtens være at din søn har udviklet en sutteteknik, hvor han dier yderligt på brystet, da han har haft for kort tungebånd, men det er ikke umuligt at ændre på, selv om det kræver stor tålmodighed for både ham og dig:o)
Hans tunge er ru, som en kattekillings tunge, og det betyder at han slider på vorten, når han dier og især hvis han ikke har rigtigt fat. Det er derfor meget vigtigt at du er opmærksom på at få ham lagt rigtigt til, så han gaber højt op og får så meget af brystet ind i munden som muligt. Det er også en rigtig god idé at skifte imellem stillingerne, simpelthen for at aflaste den side af brystorten, hvor han 'slider' når han sutter.
Det tager lidt tid at danne 'sålelæder' på vorterne. Nogle kvinder har meget følsomme brystvorter, hvor det let slides hul. Jeg oplever ofte at det især er kvinder som ikke har så meget pigment, f.eks. rødhårede eller meget blonde kvinder. For de fleste kvinder vil jeg sige at der går tre uger før vorterne er hærdet, og da din søn kun er 4 uger gammel og ikke har haft optimal sutteteknik pga kort tungebånd, vil det kun være naturligt at der går længere tid for jer.
Det vil være en god idé at du aflaster dine vorter lidt, men samtidig er du også nødt til at lægge til, for at hærde dine brystvorter. De enzymer han har i sit spyt, er også med til at hærde vorterne. Men at amme i tre timer er for længe og det er uholdbart i længden.
Indtil vorterne er hærdet kan det godt gøre lidt ondt at lægge til, men det skal ikke være en pinsel at amme:o( Det fungere sådan at når du lægger ham til brystet, så får han lidt af den mælk, der sidder yderst i vorten, han kan smage at der er noget at komme efter og får lyst til at sutte. Når han så sutter, så begynder nedløbsrefleksen og mælken begynder at løbe. Det tager normalt 30 sekunder, men hvis du sidder og spænder fordi det gør ondt så forlænger du tiden til 3 minutter. Det er derfor utroligt vigtigt at du forsøger at slappe af, tæller til ti og tænker på at mælken skal løbe, når mælken så løber så skulle det meget gerne holde op med at gøre ondt.
Når nedløbsrefleksen er starten, så synker din søn den mælk der kommer, herefter sutter han igen, for at få mælken til at løbe på ny, venter på at mælken kommer og synker igen. Det vil sige at en normal rytme vil være: sutte, sutte, sutte, pause (vente på at mælken løber) og synke, synke, sutte, sutte, sutte, pause, pause, synke, synke. Det sker hele tiden under en amning.
Har han på noget tidspunkt fået flaske? Sutteteknikken på en flaske er jo også anderledes end på brystet. Hvis du har givet ham flaske kan jeg godt forstå det, for det er jo hårdt at amme i flere timer og flasken er en mulighed for at aflaste brystet lidt. Hvis du er inde på at give flaske vil det dog være en god idé at du fortsat lægger til først og så først tilbyder flasken efter at han har diet hos dig, så du på den måde holder fast i amningen, og han får dig stimuleret og hærdet.
Du kan også gøre det at du malker ud med en maskine. Både fordi du derved kan give ham din mælk, men også fordi maskinen ikke er så hård ved vorten som din søn. Du får dog ikke hærdet dine vorter ved at malke ud, men det kan være en idé at tilbyde ham brystet og når han så har spist en halv times tid, så malker du ud. Den mælk der malkes ud, kan du evt. give ham på en sprøjte (i mundvigene) eller på en lille kop.
For dig kan det nok også være en løsning med en suttebrik. Det er jo meget omdiskuteret med brug af brik, da der altid er en risiko for at barnet ikke får 'tømt' brystet godt nok gennem en brik. Som du beskriver det, tror jeg dog at dette kunne være en løsning for jer.
Du skal vælge en brik som passer i størrelsen til bryst og vorte (de fåes i forskellige størrelser). Brikken ligger du klar i en kop eller lille skål med afkølet kogt vand. Når brikken er våd klæber den nemmere til brystet. Se om du kan presse lidt mælk ud i brikken, så han kan smage at der er noget at komme efter og så prøv at lægge ham til. Brikken danner jo ligesom et skjold imellem hans tunge og din vorte, så han ikke slider så meget men alligevel kan få nedløbsrefleksen i gang og få mælken til at løbe. Når han så har spist lidt og mælken er kommet godt igang, så forsøger du at fjerne brikken og hæfte ham direkte på vorten. På den måde giver du ham mulighed for at 'tømme' brystet, men samtidig får du også aflastet brystet i starten.
Efterhånden som han bliver større og vorterne bliver mere hærdede kan du droppe brikken og forhåbentlig amme uden problemer.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske