Svar: Pylret dreng og sove hos mor og far
28. august 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Det lyder som om at din dreng så småt er igang med separationsfasen, han er allerede begyndt at kravle lidt, selvom han kun er 7 måneder gammel og det er et rigtig godt tegn på den fase. Separationsfasen viser sig især i 7-10 måneders alderen og det er for barnet (og ofte også forældrene) en rigtig frustrerende alder og det er ikke usædvanligt at man som mor kan stå og kigge på sit barn og tænke "hvad sker der ...??" fordi man pludselig ser sider af drengen som du ikke har set før. Han kan blive så ulykkelig over ingenting, han kan blive så gal at han sidder og skriger op i luften, han kan protestere så voldsomt over at skulle skiftes osv. at man naturligt tænker om det her er normalt - præcis det du oplever og tro mig, det er helt normalt.
Det er en del af den udvikling han går igennem lige nu, det er en del af at han lige nu øver sin selvstændighed, men stadig ikke mestrer så mange ting og det er selvfølgelig dybt frustrerende. Han er stadig for lille til at beskrive med ord, hvad han vil og ikke vil og han er faktisk så lille at han selv ikke altid ved hvad han vil eller ikke vil og det gør naturligt det hele endnu mere frustrerende ...:o) Når han forsøger at bevæge sig fremad, så kommer han baglæns, når han forsøger at spise maden med fingrene, så taber han det, når han forsøger at ... ja det er bare svært det hele :o)
Du må prøve at opmuntre ham til at komme videre ud i verden, hjælpe ham med at kravle ved at hjælpe ham op på alle fire og stå og rokke frem og tilbage. Da han er så mobil som han er, så var det måske en idé med en babygynge til ham. Altså den type gynge, hvor han sidder i et sæde og gynger frem og tilbage. Du må også motivere ham til at bruge sig selv, forsøge at spise med fingrene, spise med en gaffel og lignende som udfordrer ham og når det så er svært, så må du rumme dette og hjælpe og guide så godt du kan. jeg har faktisk set børn på 7 måneder mestre at spise med gaffel, - jeg har dog også set børn på 10 måneder som havde rigtig svært ved det ... :o)
Du skal naturligvis være opmærksom på at han ikke har ondt i ørerne eller ondt for tænder. Når børn pludselig virker meget pylrede og kontaktsøgende, så kan det hænge sammen med at de ikke er helt raske og det skal naturligvis også medtænkes ...
Med hensyn til at komme over til jer om natten, så synes jeg det lyder dejligt og omsorgsfuldt. Der er i princippet ikke noget i vejen for dette, mange familier ville sikkert sove langt bedre, hvis vores senge var store nok til at vi kunne ligge der alle sammen .. Det lyder som om at I alle trives med den ordning og det er helt fint for mig:o)
I skal dog medtænke om det er ligeså hyggeligt og dejligt, når han bliver ældre. For det er klart at jo ældre og mere bevidst han bliver, jo mere vil han naturligvis kræve at ligge i jeres seng og jo sværere kan det blive at ændre denne vane.
Det er i den forbindelse rigtig fint og vigtigt at I lærer ham at falde i søvn i sin egen seng. Så han forbinder det sted med at skulle sove. Alt efter hvordan han så sover om natten, så kan I overveje, hvad tid I flytter ham over til jer i jeres seng. Hvis det er sidst på aftenen eller først på natten, så kunne I evt. forsøge at putte ham og få ham til at sove videre i egen seng. Fordi det er vigtigt at han tilbringer størstedelen af natten der. Er det hen mod morgenstunden, så synes jeg som udgangspunkt at det er fint at lade ham komme hen til jer.
Jeg ser for mig at han som to-tre årig selv vil kunne komme trissende med sin pude og putte sig ind til jer, når han vågner af en drøm og det synes jeg der skal være plads til, det er omsorgsfuldt og helt fint. Han må således gerne lære at der er plads til ham, når han har behov.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske