Svar: Lige pludselig meget ked af vuggeren
28. august 2008
Alder:
23 mdr.
Kære Christine
Det lyder umiddelbart som om at din datter går og tumler med et eller andet i øjeblikket, som hun naturligt i kraft af sin alder har svært ved at sætte ord på og derfor reagerer på med fysiske udbrud, gråd.
Hun har længe været glad for vuggestue og lige pludselig har det vendt. Det er også ved aflevering der, at hun tydeligt bliver ked af det, derfor er det oplagt at medtænke om der sker eller andet der, som hun protesterer mod ...
Kan det tænkes at der er kommet nye pædagoger til, at den pædagog der tidligere har været på hendes stue er rejst, så det nu er svært for jeres datter at skulle forholde sig til en ny og måske lidt nye rutiner? Kunne det tænkes at hun har det svært med nogle af børnene - har hun nogen at lege med, er der nogle af børnene hun virker lidt afstandstagende overfor? Eller andet ..?
Da det er så slemt at pædagogerne må ringe efter jer, så synes jeg det vil være helt relevant at I taler med pædagogerne om hvad de tror der sker her. Det vil være helt relevant at jeres datter bliver tilknyttet en bestemt pædagog i en periode, en bestemt person som tager imod hende om morgenen, hjælper hende med at sige farvel osv. så hun atter føler sig tryg ved at blive afleveret.
hvis det er et spørgsmål om at hun savner jer, sine forældre, så lav et fotoalbum med billeder af jer alle, som hun kan have med. Den pågældende pædagog kan så vise hende billederne og tale med hende om at I er der, at I kommer igen osv. og så støtte hende i at lege og nyde tiden, stedet hvor hun er.
Udover ændringer der kan være sket i vuggestuen, så må man også overveje om der er sket ændringer hjemme. Hvis I forældre har det svært sammen, er kede af noget, skændes eller lignende, så vil hun naturligt godt kunne vægre sig mod at komme i vuggestue, fordi hun er nødt til at være hjemme for at følge med i hvad der foregår. Hun tænker naturligvis ikke så bevidst, men hvis hun mærker at harmonien hjemme ikke er som den bør være, så kan hun godt reagerer med at blive mere tryghedssøgende og helst ville være hjemme ...
Det er dejligt at du er på nedsat tid og således kan give hende lidt kortere dag i daginstitutionen.
Jeg håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske