Svar: Søvn, amning og mad - 11 mdr.
28. august 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Søvnløs
Din datter er 11 måneder nu og derfor lyder det helt relevant at indføre helt nye putterutiner, nye vaner. Det lyder også helt relevant at du skruer amningen eller flaskerne ned. Hun skal kun tilbyde bryst/flaske to gange dagligt og ikke mere og jeg vil anbefale at I giver hende dette morgen og aften eller aften og sen aften. I løbet af dagen skal hun ikke have mælk - heller ikke inden hun skal sove.
I må vurdere om hun skal ammes eller om hun skal have flaske. I skal gøre det I mener fungerer bedst, det hun bedst kan forholde sig til. Hvis du skønner at det er for svært for hende at finde ud af at hun nogle gange kan ammes og andre gange ikke kan, så er det efter min mening bedre at stoppe amningen helt. Hun er så gammel nu, at hun kan få sit mælkebehov og tryghedsbehov dækket fint på anden vis.
Det er dog vigtigt at I ikke 'bare' erstatter amning med flaske og lader hende falde i søvn med flasken i stedet for brystet, så for ændrer det ingen ting. Det er meget vigtigt at hun lærer at sove uden brystet i munden. Det er uhyre vigtigt at hun lærer at falde i søvn af sig selv. Så er det egentlig lige meget om hun amme eller får flaske lige inden, - hun skal være vågen nok til at registrere at hun falder i søvn uafhængigt af at få mælk.
Problemet hos jer opstår fordi vi alle har brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociation handler om at barnet lærer at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer i jeres datters alder, handler om at hun kun kan sove, hvis hun bliver ammet, får flaske, sut eller bliver vugget.
Hendes søvn minder mere og mere om den søvn i som voksne har. Det vil sige at hun i sin søvn gennemgår flere forskellige faser – hun sover let, hun drømmer, sover dybt osv. og hele natten igennem veksler hun mellem de forskellige søvnfaser. En gang imellem vågner hun op – hun sover let, det vil sige er stadig sådan halvtsovende, hun flytter på sig, lægger sig måske op i kravlestilling og vugger, kan ikke selv komme ned igen. Det gør hun fordi hun motorisk og mentalt er igang med en stor udvikling lige nu.
Hver gang hun skifter søvnfase, så vil hun vågne lidt op, ændre på sin stilling, småklynke osv. og det er hendes søvnassociation der skal få hende til at sove videre igen. vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres datter må således gerne vågne lidt op natten igennem.
Hun skal så bare lære at falde i søvn igen uden at få bryst, flaske, sut og det kan I kun lære hende ved at starte om dagen. Hun skal lære at sove uden hele dagen igennem, om aftenen når hun bliver puttet og om natten når hun vågner.
Det er samtidig vigtigt at hun spiser fornuftigt i løbet af dagen og selvom du ikke oplever at hun får særlig meget mælk hos dig, så fylder mælken inden lurene trods alt og det fjerner lysten til anden mad. Derfor er du nødt til at stoppe med amning om dagen under alle omstændigheder.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 04-05: Ammes eller flaske (dog ikke hvis hun har fået sen aften) så må I stå op og lave noget andet. Tilbyde hende vand osv.
Morgen 7-7.30: Havregrød, lavet med sødmælk og smørklat, sødmælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10. Start med at lade hende sidde op i barnevognen og tril så en tur, læg hende først ned, når hun viser træthedstegn og put hende der.
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg. Rester fra aftensmaden - stykker af frikadelle, kogte pastaskruer, kogte grøntsager. Hvis hun er mest til mos, så suppler med lidt mos fra glas passende til hendes alder, så I er sikre på at hun får mad og så spring rugbrøddet over i en periode. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30, igen tril en tur og put hende først, når hun viser træthedstegn.
Viser det sig umuligt at putte hende om formiddagen så lad være, indfør så i stedet en lur dagligt og put hende så til en lidt længere middagslur f.eks. ml. 12-14 efter samme princip.
Eftermiddag 16: Tilbydes en portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, müsli eller lignende, ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Aften 18: Det samme som I spiser, lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller med kartofler, sovs, grøntsager osv. Vand eller sødmælk af kop
Suppler med en portion frugtgrød med sødmælk til dessert eller giv hende en portion grød som godnatgrød inden sengetid.
Tilbyde flaske eller amning og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske, dog ikke hvis hun har fået tidlig morgen.
Når I putter hende om aftenen efter flaske, så skal I ikke stå og synge og trække tiden ud, hun lyder til at blive frustreret over dette. I skal putte hende, kærligt, fortælle at I er der, passer på hende osv. og så skal I gå. Det gør ikke noget at hun rejser sig og tumler rundt i sengen, det må hun gerne. Det gør heller ikke noget hvis hun falder i søvn på maven, det må hun også gerne. Lad hende bare tumle rundt.
Gå ind til hende med ca 3 minutters interval, put hende igen, berolig hende, fortæl hende hele tiden at I er der, passer på hende osv. og gå så igen. Hun må gerne protestere over at I går, over at dagen slutter nu og at I mener hun skal sove, når hun hellere vil lege. Det er okay at hun protesterer over det, det gør mange børn - også børn der går i skole forsøger om ikke de kan få lov til at trække tiden lidt. Men hun skal sove nu, det er ikke legetid, dagen er slut og det skal I holde fast i.
Det er helt rigtigt, at jeres datter ikke opfatter det som hyggeligt at hun skal sove. Det er helt rigtigt at hun protesterer og skriger og græder, når I putter hende i sengen. Hun reagerer som hun gør fordi I har lært hende at hun skal sove med bryst, flaske, sut eller ved at blive vugget og det tager I pludselig fra hende. Derfor bliver hun dybt frustreret og ked af det, det er en naturlig reaktion.
I skal derfor prøve at finde det rette tidspunkt, I må gerne give hende bryst eller flaske, men hun skal have det og så flyttes til sin seng umiddelbart inden hun falder i søvn. I må i princippet også godt starte i det små, lære hende at sove uden om dagen først og så ændre tingene om aftenen. I må således godt sidde med hende på skødet om aftenen, vugge hende lidt imens hun får sin flaske men så skal hun altså puttes i sin seng imens hun er vågen nok til at registrere at det er der hun ligger, der I vil have hun skal falde i søvn. Ellers vil hun blive ved med at protestere og blive ved med at vågne fordi hun savner jeres arme omkring sig.
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej. Jeres datter er så gammel nu, at der skal andre ting til og jeg håber I har fået en idé om hvad det er:o) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske