Svar: Opdragelse, hvad gør jeg?
28. august 2008
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Lillian
Det lyder som om at din dreng er lidt usikker på hvad du egentlig mener, når du siger nej. Det kan være fordi du måske generelt skælder meget ud, så ved han ikke rigtigt, hvornår det egentlig har betydning. Det kan også være fordi du en gang imellem kommer til at grine af nogle af de ting han gør, fordi han er en charmetrold og det kan nogle gange virke lidt sjovt ... Men griner man så bliver han naturligvis også i tvivl, hvornår er det sjovt det jeg gør og hvornår er det ikke.
Du fortæller at han gik på din bærbare PC - hvor lå den henne? Hvordan kunne han komme til at gå på den? Hvis den lå på gulvet, så er det jo nærliggende at se, hvad der sker hvis man leger jorden er giftig på den, hvis den lå på bordet og han kravlede rundt på bordet, så er situationen naturligvis en anden.
Din dreng ved ikke at en computer koster en del mere end en bog og hvis der ligger bøger eller puder på gulvet som man kan gå på, hvorfor så ikke gå på en PC, der også ligger der. Han kan ikke forholde sig til at der er forskel på disse ting. Det betyder naturligvis ikke at han må gøre det, men så kunne en reaktion være "Hov, jeg flytter lige min PC - den må man ikke gå på, den kan gå i stykker" og når den er fjernet, så er situationen overstået og han lærte at det måtte man så ikke.
Det kan også være andre ting, som du ikke vil have han ødelægger og her skal han naturligvis også vide at der er visse regler. Nogle gange kan du flytte tingene og nogle gange må du flytte ham. Det er her meget vigtigt at melde klart ud, hvad du vil have og hvad du ikke vil have.
Jeg hører tit forældre skælde ud ved at stille spørgsmål og måske du kan nikke genkendende til det ... Et eksempel: Din dreng hopper i sofaen og du vil ikke have han gør det. Han har gjort det tit og du har tit sagt nej. Hvad gør du?
1. Du siger: "Hvad laver du?", "Hvad er det vi har snakket om?", "Må du godt det der?", "Kan du huske hvad mor sagde igår?", "Må man godt hoppe i sofaen?" osv. Du siger ikke at han ikke må, du stiller ham en masse spørgsmål.
2. Du kunne også gøre følgende "Jeg vil ikke have du hopper i sofaen, den går i stykker" og så gå hen og tage ham ned. Så har du stoppet ham og han har fået en forklaring på hvorfor han ikke må gøre sådan, at her sætter du en grænse.
Du skal være opmærksom på at børn i din drengs alder har en naturlig 'jeg kan ikke sidde stille adfærd' og derfor hopper de rundt og laver ting hele tiden. Det er derfor meget vigtigt at du sørger for at han bliver stimuleret både fysisk og mentalt. Han skal ud og bruge sin krop, han skal sparke til en bold, løbe, cykle, grave med en skovl, hoppe osv.
Han skal også aktiveres med spil, tegninger, magneter - hvad der nu kan fange hans interesse. Men husk på at det er kortvarigt. Det kan dog sagtens lade sig gøre en gang imellem at få ham drejet væk fra det han er igang med, som du ikke vil have han gør, ved at tilbyde noget andet mere spændende og udfordrende. Når børn laver ballade så er det ofte fordi de savner udfordring på anden vis eller måske fordi de savner opmærksomhed og her hjælper det at sætte sig og læse en bog højt eller lege tag-fat og kilde leg "nå, skal du drille, så skal jeg komme efter dig og kilde dig ...".
Jeg håber mine tanker kan bruges lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske