Svar: Madplan og hensyn til gluten
29. august 2008
Alder:
7 mdr.
Kære forældre
Planen for dagen ser rigtig fin ud, det lyder helt alderssvarende med tilbud om mad og mælk og jeres drengs mælkebehov er dækket ind. Selvom han starter dagen med morgengrød i stedet for flaske, så når han alligevel op på 500-550ml mme dagligt og derudover går jeg ud fra at der indgår mme i grød og mos, han tilbydes lidt yoghurt og drikker også vand. Det er okay.
Glutenallergi er en sygdom, det hedder også Cøliaki. Hvis man har Cøliaki, så er funktionen af tyndtarmens slimhinde nedsat og det betyder at man ikke kan optage den kost man spiser, altså at man har svært ved at optage vitaminer, mineraler, kulhydrater og fedt. Glutenallergi er en sygdom man har hele livet, hvor f.eks. mælkeallergi ofte er noget man vokser fra.
Hvis man har Cøliaki, så kan man ved en speciel diæt, hvor man undgår gluten genoprette slimhindens funktion og kan derfor leve som de fleste andre mennesker:o)
Cøliaki er ofte arveligt og man ved også at introduktionstidspunktet af gluten har betydning. Det er derfor at man i DK anbefaler først at give børn gluten fra 6 måneders alderen og herefter lader indtaget stige gradvist.
Gluten kan altså hos disponerede mennesker fremkalde sygdommen Cøliaki. Gluten findes især i kornprodukterne hvede, rug, byg og havre. Indholdet i hvede er betydeligt højere end i de tre andre kornsorter og majs, ris, boghvede og hirse indeholder slet ikke gluten. Man skal være opmærksom på at mannagryn og spelt indeholder gluten. De bedste grødtyper at begynde med ved 6 måneders alderen er havregrød og øllebrød, netop fordi havre og rug ikke indeholder meget gluten.
Derfor er det også en god idé at tilbyde barnet f.eks. ristede rugbrødsbjælker fremfor lyst franskbrød, hvis man gerne vil give barnet noget at gnaske i og øve sig mundmotorisk på. De fleste børn vil være omkring 8 måneder inden de er parate til at spise rigtige rugbrødshapsere, nogle børn kan dog godt allerede i 7 måneders alderen.
Når du skal vælge brød til din dreng, så er det godt at vælge brød som er lidt groft i det, som har et højt indhold af kostfibre (det vejer noget, når man holder det i hånden), men det skal være uden hele kerner.
Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallen kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner.
Schulstad laver fiberholdigt brød 'levebrød', som du kan starte med. Bondebrød er også en mulighed og så kan du også selv bage nogle boller.
Gode boller til børn kan være havregrynsboller eller grahamsboller. Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne.
Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ved at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bagerist. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
-----------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
-----------------------------
Når du begynder med brødhapsere af forskellig slags, så er det fortsat vigtigt at din dreng tilbydes grøntsagsmos ved siden af. Han er for lille til at kunne spise sig mæt i brødstykker og mosen er vigtig for at han fortsat får mad nok, spiser varieret og det hjælper også maven til at blive holdt igang.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7.30-8: Grød, - øllebrød eller havregrød, vand af kop
Sover morgen/formiddagslur som nu
Puttes til formiddagslur med en flaske mme
Og tilbydes lidt frugtmos eller frisk frugt, når han vågner fra lur, vand af kop.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og stykker af grønt at gnaske i. Tilbydes små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme. Drikker han ikke noget mme inden middagslur, så kan det være en god idé at give ham en flaske, når han vågner og så undvære yoghurt. MME er vigtigere og bedre end komælk ...
Eftermiddag 15-16: Evt. 1 dl sødmælksyoghurt eller måske en flerkornsgrød med frugtmos, ½ bolle at gnaske lidt i, frisk frugt, vand af kop.
Aften 18: Aftensmad som tager mere og mere udgangspunkt i den mad I spiser, grøntsagsmos og mad i stykker, ris med sovs osv. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske mme ca 19.30
Sen aften 23-24: Får sin drømmeflaske
Jeg håber ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske