Brev:
Lav vægt og småt spisende
29. august 2008
Alder:
8 mdr.
Lav vægt og småt spisende
Hej.
Du har tidligere givet mig gode råd vedr min "store pige" der nu er 2½ år, så nu håber jeg du også kan hjælpe med lillesøster på 8 mdr.
Problematikken er den samme som jeg havde med storesøster nemlig at hun er en lille pige, vil ikke ammes mere (kun om natten), vil ikke have flaske, men heldigvis gerne drikke af kop og spise alm. mad. Dog ikke store portioner.
Hun blev født 3 uger for tidligt. var 48 cm og vejede 2200 gr. Til 5 mdr undersøgelse 62 cm og 6 kg. Nu lige blevet 8 mdr 67 cm og 6870 g.
Hun får mme i kop til morgenmad og middagsmad. Til aftensmad får hun sødmælk. I hendes grød om morgnen kommer der godt med smør i og erstatning- svarende til halv mængde væske. Får hun øllebrød kommer der også fløde på.
Hun er lige startet på rugbrødshapser. Det går ok. Jeg sup. med grød men tit vil hun ikke have noget.
Om eftermiddagen får hun A 38 med frugt. Kan jeg istedet give tyrkisk yoghurt hvor fedt indholdet er større (Proteinindholdet er 3,6 g)?
Til aften får hun det samme som os bare godt moset eller blendet.(og selvfølgelig med god smørklat i :-) ).
Når hun puttes om aften forsøger jeg at give en flaske med mme.Det går ikke så godt. Jeg har størst held med det når hun ligger i sengen og er lige ved at sove? Er det dumt at hun ligger ned (hovedenden er let hævet) og ikke får bøvset bagefter?
Om natten ammer jeg 1-2 gange, men tror ikke hun får meget. har vidst ikke meget mælk tilbage.
Har du nogle kostråd til små børn, der er småtspisende?
Et helt andet ekstra spørgsmål er hvornår må hun sidde i babyjogger og cykeltrailer?
På forhånd tusind tak