Svar: Lav vægt og småt spisende
29. august 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at I får småtspisende piger i jeres familie og måske er det bare sådan det er .. :o) Det er dog rigtig godt at du medtænker, hvordan du kan sammensætte din datters kost, så hun får variation og får sit behov for forskellige vitaminer, mineraler, protein, fedt osv. dækket.
Det er generelt en god idé at tilbyde børn lidt at spise tit. Det er således vigtigere at de spiser små måltider hyppigt end at de spiser store måltider få gange om dagen. Med den alder din datter har nu, vil det være rigtig godt med mellemmåltider dagen igennem - også selvom det ikke er ret meget, der glider ned hver gang.
Du skal bruge smør på brøddet, sovs til maden, i grøden, mosen osv. så hun får fedtstof den vej. Det er en god idé at varierer typerne af fedt, så hun både får smør og andre smørbare produkter samt forskellige olier. Det er også vigtigt at du vælger sødmælksprodukter (3,5%fedt), når du tilbyder hende forskellige surmælksprodukter, ligesom du også kan vælge ost med et højt fedtindhold. Du kan godt vælge at give tyrkisk eller græsk yoghurt, et protein indhold på 3,6 g lyder helt okay. Du kan også give tykmælk. Næringsindholdet i tykmælk pr. 100 g lyder: Energi 260 KJ, Protein 3,5 g, Fedt 3,5 g, Kulhydrat 4 g.
Derudover er det rigtig vigtigt at medtænke at hun har brug for at få de flerumættede langkædede fedtsyrer. Det får hun gennem fisk og helst fede fisk. Du kan derfor med fordel give hende forskelligt fiskepålæg: makrel, tun, rogn, sildepostej og lignende kan være rigtig godt. Hun kan også få fisk om aftenen - laks, rødspætte, fiskefrikadeller osv. Hvad I nu spiser.
Udover fedt er proteiner også vigtigt. Proteiner findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor din datter spise disse ting også. Du kan bage eller købe brød med et højt fiberindhold uden hele kerner, du kan lave forskellige slags grød til hende - flerkornsgrød, havregrød eller lignende. Hun må også meget gerne få hårdkogt æg og hun kan også gerne få omelet, en æggepandekage og lignende en gang imellem. Ligesom hun naturligvis også skal have kød, - både til frokost og om aftenen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød eller øllebrød lavet med mme og evt. ekstra fedtstof, vand eller mme af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg ved siden af. ½ hårdkogt æg et par gange om ugen. Vand af kop
Puttes til middagslur med amning eller flaske med mme ca 13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt tykmælk eller lignende surmælksprodukt med lidt frugtmos, ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Sødmælk eller mme af kop.
Kan suppleres med lidt grød inden sengetid, så I lige får hende givet en lille smule ekstra. Hun kan også få lidt frugtgrød med sødmælk som dessert inden hun skal sove.
Puttes til natten med en flaske ca kl. 19.30. Det er okay at du tilbyder hende flasken imens hun ligger i sengen let eleveret. Du skal dog være opmærksom på at det er vigtigt at hun stadig lige når at registrere at falde i søvn uden flasken i munden. Hun behøver ikke komme op at bøvse med den alder hun har.
Sen aften 23-24: Ammes ved behov
Jeg håber at ovenstående plan og tanker giver dig en idé om hvordan du kan komme lidt videre:o)
Med hensyn til babyjogger så kan en sådan godt bruges, når barnet er 8 måneder gammelt. Her vil barnet normalt være så stærk i ryggen, at det begynder at kunne sidde mere selv og barnet har en vis styrke. Når du skal vælge model, så er der dog nogle overvejelser, du bør gøre dig.
Det er vigtigt at der er seler, så barnet er spændt ordentligt fast. Derudover bør sæde og ryg være polstret og så er det vigtigt at der er luft imellem sæde og stel, så barnet ikke får stød op igennem kroppen ved ujævnt terræn. Af samme grund vil det være en fordel at købe en model med forholdsvis store hjul. Der er forskel i polstring, stødabsorbering osv. og det er naturligvis vigtigt at barnet ligger trygt og godt i vognen.
Med hensyn til cykeltrailer, eller cykelanhænger, så afhænger det helt af hvordan hun sidder, hvor stabilt siddende hun er og derudover, hvordan hun skal sidde i anhængeren. Det er vigtigt at der er seler, som holder hende fast, som hvis hun sad på en barnestol på en cykel. De fleste børn vil i 9-10 måneders alderen være så stabilt siddende, at de kan sidde på en cykelstol. Der er dog den forskel at der på en cykelstol også er ryglæn, Y eller H-sele, der er fodstøtter og remme til at spænde benene fast osv. Hvorvidt det fås til en cykeltrailer tør jeg desværre ikke sige.
Den bedste vurdering for du, hvis du tager dine piger med i butikken og prøver. Det giver en idé om hvorvidt hun kan sidde forsvarligt sikkert. Hun er jo fysisk ikke så stor, så det må komme an på en prøve ...
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske