Brev:
Kræsne børn - sødmælk eller letmælk?
29. marts 2004
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kræsne børn - sødmælk eller letmælk?
Hej
Tusind tak for en fantastisk god brevkasse. Jeg har flere spørgsmål vedr. kost, som jeg håber du kan hjælpe mig med.
Jeg har tvillingedrenge på 2 år og 2 mdr. (Marius og Adrian), og jeg er efterhånden ved at blive lidt bekymret over deres temmelig ensidige kost. Efter min opfattelse er de meget kræsne. Allerførst skal det siges, at de er helt raske og meget energiske, og de vejer ca. 12,5 og 13 kg.
Som regel vil de aldrig smage på noget nyt, jeg kan ikke få dem til at spise kød, og især Marius er heller ikke meget for at spise grøntsager (kun agurker og majs). Hvis han skulle bestemme, ville han leve af hvidt brød med smør og pasta. De spiser dog frugt med stor fornøjelse.
Jeg gør meget ud af at lave indbydende og sund mad, og det undrer mig, at de ikke er nysgerrige efter at smage på nye madvarer. Det er jo ærgeligt at smide mad ud dag efter dag.
De spiser havregrød med frugtmos og banan om morgenen, rugbrød til frokost i deres dagpleje (de kan ikke lide pålæg, kun smøreost og figenpålæg), og så laver jeg næsten altid kartoffelmos (for det meste baseret på flere slags rodfrugter), ris eller pasta til aftensmad. De spytter alle former for almindelig kogte grøntsager ud. De får som regel frugt eller yoghurt som mellemmåltid. De får ingen søde sager i løbet af dagen - kun undtagelsesvis ved særlige lejligheder.
Drengene er født i Skotland (hvor "far" og jeg var alene med dem til de var ca. 14 mdr) - derfor er de ikke i denne alder blevet introduceret for f.eks. leverpostej.
De får altid mælk og vand til måltiderne og i løbet af dagen. Jeg har altid været af den opfattelse, at små børn indtil 3 års alderen skal have sødmælk, men jeg synes også at have læst, at man nu anbefaler letmælk til de 1-3 årige. Er det sødmælken, der mætter mine drenge for meget?
Og så et sidste spørgsmål. Jeg kan forstå at ny forskning har vist, at børn under 3 år maks. må få 50 g rosiner om ugen (svarende til ca. 3 små pakker). Gælder dette så også for figenpålæg? (det er jo også tørret frugt).
Mine drenge har heller ikke været nemme sovebørn (det må jeg vist skrive om i en anden mail), men jeg har i den sidste tid spekuleret lidt på, om det kunne være relateret til kosten. Men som sagt, de får ikke søde sager eller sukkerholdige drikke.
Mange hilsner fra en lidt "madtræt" tvillingemor, der ikke har sovet i 2 år.
Tine
PS: Eftersom drengene er født i Skotland, har jeg aldrig haft kontakt til en sundhedsplejerske eller mødregruppe i Danmark.