Svar: Han vil ikke i bad
26. marts 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Louise
Du er ikke deneneste med et barn som ikke bryder sig om at komme i bad:o) Mange tager fro givet at det holder de fleste børn af, fordi det minder dem om fornemmelsen fra de lå i maven, men faktisk føler mange børn sig utrygge, når de får tøjet af og kan ligge frit og 'sprælle', hvorfor de græder.
Det er rigtigt at det for nogle børn kan være en idé at tage dem en tur i svømmehallen, men i givet fald skal det være et sted, hvor der er et varmtvandbassin, som er så stort/højt i vandstand, at mor kan være der tæt sammen med barnet og holde barnet tæt til kroppen.
Men en svømmehal indeholder også mange lyde og rungende stemmer og det kan være en enorm oplevelse og dermed frustration for et lille barn som føler sig utryg i forvejen. Det kan dog være et forsøg værd.
Derudover kan det være en rigtig god idé at opvarme baderummet, så der er godt lunt. Altså simpelthen skrue op for varmen på badeværelset før barnet skal bades. Badetemperaturen skal ligeledes være lidt højere end 37 grader. Vandet i et badekar afkøles hurtigt. Hans håndklæde og det tøj han skal have på efter badet kan du også hænge på radiatoren, så det er lunt at få på, og han derved falder hurtigere til ro.
Så kan det være en rigtig god ide ikke at bade hans hår, når han er i badekarret, men simpelthen nøjes med at bade kroppen. Håret kan du bade/vaske ved at holde ham under armen, når han har tøj på, og så bruge vand fra vasken.
For nogle børn giver det tryghed at have en vaskeklud liggende på brystkassen under badet. Lad kluden ligge under hele badet og brug en anden klud til at vaske ham med. Kluden giver ham lidt tryghed, så han ikke har fornemmelsen af at være helt bar og samtidig holder den lidt på varmen.
Det vil også være en rigtig god idé at du ammer ham før han kommer i bad, så han er mæt og tilfreds og dermed mere rolig. Efter badet tilbyder du ham så amning igen. Foruden at gøre ham mæt og tilfreds, så har amning også den fordel at han, når han græder og måske fryser lidt og dermed bruger ekstra energi, får 'tanket depoterne lidt op igen'.
Hvis I har familie som har et badekar, hvor voksne kan være, så kunne det være en god idé at du selv gik i karret sammen med ham, så han oplevede at ligge tæt hos dig, samtidig med at han fik fornemmelsen af vand omkring sig. Måske kunne du samtidig amme ham lidt, så han faldt til ro i vandet.
En sidste mulighed er naturligvis at holde pause med badekar en periode. Har du prøvet at tage ham med ind i bruseren? Mange børn bryder sig ikke om bruserens stråler, så længe de er så små, men han kunne jo være en undtagelse;o) Det er dog vigtigt at strålerne ikke er for hårde på hans hud.
Jeg håber at noget af ovenstående vil hjælpe jer lidt videre frem. Fortsat held og lykke med ham og badet.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske