Svar: Søvnproblemer, vil have flaske
31. august 2008
Alder:
17 mdr.
Kære Theas mor
Thea er så gammel nu at hun godt kan finde ud af hvad "slut" betyder. Hun forstår godt når bogen klappes sammen, at så er historien slut, hun forstår også når mælkekartonen på bordet er tom, så er mælken slut, der er ikke mere.
Ofte slår vi ud med hænderne, gestikulere slut og det er dette I skal føre over på flasken. Flaskesutterne bliver for mørnede og for gamle og de skal smides ud på et tidspunkt. I skal tage Thea med i denne proces og hun er med til at smide den sidste flaskesut i skraldespanden. Når hun efterfølgende beder om at få sin flaske, så må I vise hende den, huske hende på at flasken er slut - sutterne er væk, de dur ikke mere det er "slut!" og så skal hun selvfølgelig have et alternativ.
I kan tilbyde hende lidt mælk eller vand af en kop, hun kan få en banan så hun ikke skal gå sulten i seng og så kan hun få en godnathistorie. I kan sidde hos hende, nusse hende tæer (hvilket er en meget bedre søvnassociation end flasken) og berolige hende, tale stille, læse lidt højt osv. Rumme den frustration der kommer fordi flasken nu er slut og det er så det.
Det virker måske lidt hårdt lige i situationen, men det er vigtigt. Hun skal ikke have al den mælk og kunne hun selv vælge, så tror jeg faktisk at hun meget hurtigt selv ville vælge at få godnathistorie, mælk af kop og banan, fremfor en flaske mælk og ingen historie ...
Der er ingen tvivl om at Thea forbinder flasken med at skulle sove og hun kan simpelthen ikke falde i søvn uden. Derfor har de store problemer i vuggestuen og derfor har I problemer nat efter nat, hvor hun naturligt vågner op og søger sin flaske - det er jo det hun forbinder med at skulle sove.
Det er ofte sådan at forældre bliver overraskede over hvor hurtigt barnet egentlig glemmer flasken, men man skal lige stå igennem de dage hvor det varer. Jeg er sikker på, at når I stopper med flaske - og gør det fuldstændig fordi flaskesutterne er smidt ud og der ikke er indkøbt nye - og erstatter med historie, mælk og banan - så vil I opleve en ændring inden for få dage. Jeg taler om en ændring inden for 3-7 dage - et tidsperspektiv der er til at overskue.
Rigtig meget held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske