Svar: Hjælp til at blive mobil
31. august 2008
Alder:
15 mdr.
Kære Sheena
Tak for dit brev. Jeg kan godt høre ud fra det du fortæller, at det har været en noget turbulent start for jer. Din datter har været igennem flere undersøgelser, indlæggelser og du har naturligvis være enormt bekymret og bange for, hvad der var galt. Det er helt naturligt at du har været og stadig er ked af hele situationen og det er også helt naturligt at du har været rigtig meget omkring din datter, gjort mange ting for hende, for at hun skulle have det godt, ikke græde for meget osv.
Der er dog ingen tvivl om at din datter motorisk er langsommere end gennemsnittet og med den alder hun har nu, så er det helt relevant at du får en vurdering af hendes motorik og får vejledning og øvelser du kan lave med hende.
Da I går til undersøgelser og kontroller, så må I være tilknyttet en børneafdeling og der må i den forbindelse også være mulighed for at få kontakt til en fysioterapeut. Du kan også kontakte din kommune - jeg er ret sikker på at der i kommunen hvor du bor, er tilknyttet børnefysioterapeuter, som kan vejlede jer omkring jeres datter og hendes motoriske udvikling. Du kan ringe til sundhedsplejen og de kan sandsynligvis oplyse dig om, hvordan du får fat i en fysioterapeut.
Ofte vil fysioterapeuten kunne besøge en i hjemmet og nogle steder har det også specielle 'motorik-rum' hvor man tager hen og laver øvelser sammen med fysioterapeuten og sit barn.
Så du har fuldstændig ret i at I skal have hjælp og vejledning i hvordan din datter kan blive mere mobil og det er en børnefysioterapeut, der kan hjælpe jer med dette.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske