Brev:
Kost og ernæring samt udvikling 8 mdr
29. marts 2004
Alder:
8 mdr.
Kost og ernæring samt udvikling 8 mdr
Jeg skrev til dig omkring d. 21.3 vedr. nedtrapning af flaske.
Min datter er 8 mdr. og ved sidste besøg af sundhedsplejersken fik jeg at vide, at jeg godt kunne skære hendes flaske væk om morgenen og give hende grød i stedet for. Om morgenen er hun vant til at få 200 ml. nan 1 i flaske.
Jeg har siden forsøgt med grøden, hvilket ikke lykkedes.
Siden dit svar har jeg også forsøgt med bare 100 ml. nan 1 og herefter øllebrød. Det har resulteret i at hun bliver ulykkelig så snart hun kan mærke det ebber ud med indholdet i flasken og selvom hun stadig er sulten er hun ikke interesseret i øllebrøden bagefer.
Derfor er det endt med at vi er vendt tilbage til de 200 ml nan1.
Jeg har måske givet mig for let, men hun er meget glad for flasken og meget sulten om morgenen, spræller så snart hun ser flasken og hygger sig med den. Jeg hygger mig også med det og må nok erkende, at jeg synes det er meget lidt, hvis hun bare skulle nøjes med en en flaske om dagen, sin vælling inden sengetid.
Skal jeg være hård og konsekvent droppe morgen flasken, eller kan vi fortsætte?
Jeg ved ikke hvor meget de 200 ml. mætter om vi evt. kunne fortsætte med øllebrøden en times tid efter?
De andre måltider med fast føde spiser hun fint af og er ikke kræsen.
Jeg har endnu ikke været udsat for der er noget hun ikke kan lide.
Hun er ikke begyndt at kravle endnu. Men jeg ligger hende meget på maven på gulvet og hjælper hende op på alle 4 flere gange om dagen og rokker med hende, sætter mig bagved og presser på fodsålerne osv. Så jeg går ud fra det må komme efterhånden. Hun skubber sig i det mindste langt bagud, hvilket jeg går ud fra må være gode begyndende tegn på at kravle?
Er det vigtigt at hun først lærer at rulle? Det har hun ikke gjort så meget i, men kan komme fra maven om på ryggen. Det modsatte fra ryggen om maven er kun sket en enkelt gang, ved en tilfældighed tror jeg.
Hun sidder fint nu, næsten helt stabilt og ret.
Jeg er også begyndt at stille hende op mens jeg selvfølgelig holder hende og hun holder med hænderne på noget (vores stuebord; skammel osv.).
Når jeg gør dettte står hun på tæ'r, er det normalt i starten?
Tak for en god brevkasse, hvor man kan hente mange gode råd også fra andre der skriver ind.
Mange hilsner fra Line