Svar: Sproglig udvikling - 22 mdr.
31. august 2008
Alder:
22 mdr.
Hej Karoline
Det 1 årige barn har et aktivt ordforråd på to til fem ord, men forstår mange flere. Den sproglige udvikling sker hele tiden og man kan begynde at give barnet små opfordringer, som "hent bamsen" eller "Hvor er din mave henne" og barnet vil vise at det forstår, hvad man siger.
Når børn er ca 1½ år, så begynder sproget at tage lidt mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen kommer der flere navneord til og barnet begynder at kunne sige små ord som lys, bil, bold og lignende.
Omkring 2 års alderen begynder barnet at sætte små ord sammen "min bil", "de bar" (i betydningen der er far). Barnet har i denne alder et aktivt ordforråd på ca 100-200 ord og udviklingen går herfra rigtig stærkt. Barnet begynder at bruge sproget til at fortælle om oplevelser, hvad det vil, hvad det kan osv. og barnet begynder også at tale mere når det leger med sine venner. Barnene taler ikke nødvendigvis rent, det kan faktisk være enormt berigende at høre to 2-årige stå og tale volapyk sammen - de forstår hinanden, de voksne forstår ingen ting :o)
Barnet får en ordspurt eller der sker en ordeksplosion. Et treårigt barn vil således have et gennemsnitligt et ordforråd på 600 ord, og her vil nogle naturligvis have lidt mindre og andre betydeligt mere... Barnet begynder at sætte flere og flere ord sammen, 3-4-5-6 ords sætninger dukker op og også her er der naturligvis store individuelle forskelle. Nogle børn taler i korte sætninger og andre 3 årige taler i lange og mere komplekse sætninger - men det hele er normalt:o)
Det 3-4 årige barn taler ofte ustandselig og det lærer sig nye ord hele tiden og prøver at udtale disse. Barnet spørger ikke bare hvad noget er, men begynder nu også at spørge "hvorfor?" og "hvordan?".
I 4-5 års alderen vil de fleste børn have et ordforråd der ligger mellem 1500-2000 ord og barnet fortæller lange historier. Barnet oplever desuden også 'ordets magt' og hvordan man kan bruge sproget på forskellig vis.
Der er undersøgelser som viser at piger generelt er lidt hurtigere end drenge, når det drejer sig om at 'knække sprogets kode':o)
At Albert endnu ikke taler fuldstændig rent er helt normalt, det er ikke så meget udtalen af ordene du skal fokusere på, men mere at han bibeholder lysten til at fortælle, lysten til at tale og indgå i dialog. Det er rigtig fint at han går op i stemmen, når han spørger om noget og at du på hans stemmeføring også kan høre om han er glad, træt, ked af det, sur osv. Lad ham endelig snakke volapyk og forsøger han at nævne et ord, og siger det forkert, så skal du ikke rette ham ved at sige "kan du sige ...". I stedet gentager du bare ordet, så han hører det rigtigt.
Det er helt normalt at børn der udvikler sig rigtig meget motorisk bruger energien på det og så kommer sproget bagefter:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske