Svar: Sove ude hos andre
31. august 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Maibrit
Små børn har rigtig svært ved at lukke lyde ude, det hører ligesom alt ...
Når du går og hører radio, så kan du lukke til og fra. Det betyder, at du f.eks. hører en melodi, som du synger med på. Så kommer der noget snak som du ikke hører, så kommer der en ny melodi og noget snak som du hører og så kommer der igen noget, som ikke interesserer dig. Du er også i stand til at filtrere baggrundsstøj væk. Du hører ikke trafikken på vejen, du hører ikke fuglene fløjte i haven osv.
Valdemar har ikke denne evne, han hører ligesom det hele og især når I er andre steder end hjemme, hvor der er nye lyde, nye stemmer, biler, fuglefløjt osv. så bliver han naturligt mere forstyrret. Derfor sover han dårligere og har sværere ved at finde roen, når I er ude.
Det ændrer sig naturligt i takt med at han bliver ældre. Men indtil da, så vil det være rigtig godt at du medtænker at han har brug for hjælp til at blive skærmet. Det vil således være rigtig godt at putte ham i et tilstødende lokale, når I er på besøg hos dine forældre. Putte ham, hvor der er mest muligt ro, så han så vidt muligt ikke bliver forstyrret.
Det er en god idé at lære ham at sove i barnevogn. Hvis du kan gøre det til en vane at mindst en af lurene i løbet af dagen foregår i barnevognen, så bliver han stille og roligt vant til at sove ude og det er, som du selv er inde på, praktisk at han kan sove der - også når I er ude. Barnevognen bliver således et genkendeligt og trygt sted at sove og derfor vil han i den kunne sove rigtig godt uanset hvor I er.
Generelt er vi jo i DK meget glade for at børn sover ude, får frisk luft og æblerøde kinder. Men der er også noget praktisk i at lære børn at sove der, netop når man skal nogen steder.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske