Svar: Ny madplan - 9 mdr.
1. september 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Jane
En plan for dagen til en pige på 9 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, evt. lavet med sødmælk og fedtstof, sødmælk af kop.
Formiddag 9.30-10: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg - makrel, tun, rognguf, sildepostej, - også gerne rester fra aftensmaden, det kan være kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, kogte ærter, majs, gulerod og lignende. Det kan stadig i 9 måneders alderen være godt at supplere med lidt grøntsagsmos, så man er sikker på at hun bliver mæt nok. Vand af kop.
Puttes til middagslur, evt med amning, hvis det så sikrer mælkeindtag og at hun ikke behøver ekstra mælk om natten.
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, frugtmos, eller lignende. ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, friske bær. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Hun må få alt hvad I spiser og vil elske almindelig mad. Vand eller sødmælk af kop.
Kan tilbydes frugtgrød med sødmælk til dessert eller en godnatgrød, så I er sikre på at hun er mæt og har fået, hvad hun kan spise inden sengetid.
Puttes til natten med en amning ca kl. 20
Sen aften 23-24: Evt. amning, afhænger af mælkeindtaget i øvrigt og hvordan dagen og natten generelt fungerer bedst for jer alle. Hvis hun ved at blive ammet her, kan sove til næste morgen tidlig så synes jeg det er at foretrække.
Hendes urolige nætter hænger sammen med den udvikling hun går igennem og det er rigtig godt, hvis du kan forsøge at få hende videre i søvnen uden at tilbyde brystet. Er det kun brystet som dur i øjeblikket, hvor hun naturligt er mere tryghedssøgende end ellers, så må du tilbyde det, men gør det så kortvarigt som muligt. Det er meget vigtigt at I ikke kommer ind i en rutine, hvor hun pludselig sætter mælkebehovet op og vil til at ammes om natten - hun bliver jo også mere og mere bevidst :o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske