Svar: For meget jern?
29. marts 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Susanne
børn der er født præmature (fødselsvægt mindre end 2500g) har mindre jernreserver end mature børn og deres jerndepoter vil ofte være opbrugt omkring 2 mdr´s alderen. Samtidig har disse børn også en større væksthastighed og derfor anbefaler sundhedsstyrelsen at man starter med jerntilskud allerede i 4 ugers alderen og fortsætter til barnet er et år uanset om barnet får mere end 400 ml modermælkserstatning eller tilskudsblanding dagligt.
Det er derfor helt korrekt at du giver din datter det ekstra jern. Samtidig kan den øgede mængde jern dog godt være årsag til at din datter har lidt hård mave. Du beskriver at afførringen er med flere dages mellemrum og også begynder med en 'prop'.
Jeg synes derfor du skal forsøge at give din datter lidt laktulose. Det kan du købe i håndkøb og du kan give 1 ml pr kg 1-2 gange dagligt. Det består hovedsageligt at sukker og vil virke på tarmperistaltikken, altså tarmbevægelserne, og modvirke at afføringen bliver som en prop, måske endda hjælpe til, så der ikke går flere dage imellem at hun har afføring. Hvis hun er fuldt ernæret med erstatning, bør hun have afføring en gang i døgnet og hvis laktulosen kunne hjælpe til med dette, så tror jeg lidt af maveproblemerne ville være ovre.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske