Svar: Spædbørn og autosæder
2. september 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Sandra
Rådet for større færdselssikkerhed anbefaler at man transporterer sit barn i en baby-autostol. I den er barnet fastspændt med ryggen til kørselsretningen, hvilket er den absolut sikreste stilling i tilfælde af sammenstød.
Det anbefales at baby-autostolen bruges med almindelig sund fornuft. Det betyder at stolen kun bruges til transport i bilen og at den ikke bruges som 'babysitter' der hjemme eller når man er på indkøb. Den bruges til transport i bilen og ikke andet.
I de første par måneder kan barnet sidde i stolen i op til ca 30-45 minutter om dagen. Skal man på en længere tur, kan barnet dog godt sidde ca 2 timer af gangen i babystolen ude at der sker noget ved det. Det kan dog være en god idé at holde pause undervejs og hvis barnet er faldet i søvn at flytte lidt på det imens det sover, så det får skiftet stilling. Præcis ligesom vi selv gør, hvis vi sidder i samme stilling over lang tid.
Det er naturligvis vigtigt at prioriterer sikkerheden, når du skal køre med dine børn og hvis I bor sådan og har har indrettet jer sådan at du skal køre børnene 45 minutter hver dag x 2 daglig, så må det være sådan. Det burde ikke skade dit barns ryg.
Men du skal så sørge for at dit barn ikke sidder passivt i øvrigt i løbet af dagen. Dit barn kommer til at sidde nok i autostol og derfor skal du ikke placere barnet i skråstol, sækkestol eller lignende. Når I er hjemme skal barnet ligge i sin lift eller på et tæppe på gulvet, hvor det kan bevæge sig, styrke sine muskler.
Fortsat held og lykke og held og lykke med den forestående fødsel og familieforøgelse :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske