Svar: Vægt og højde under middel
2. september 2008
Alder:
22 mdr.
Kære Annika
Det er rigtigt at din datter ikke hører til de største, hvorvidt det er noget der skal bekymre, afhænger helt af hvordan hun i øvrigt har vokset.
For at vurdere børns vægt og længde er man nødt til at se på deres kurve fra de blev født og til nu. Det betyder ikke noget om man hører til i den høje eller lave ende, det der er vigtigt er at barnets højde og vægt passer sammen og at barnet følger sin egen kurve - det vil sige at barnet vokser som det skal.
Hvis barnet pludselig tager meget på eller pludselig taber sig, hvis barnet pludselig vokser enormt i længden eller slet ikke skyder i vejret, så vil man kunne se udsving på kurven og her skal man være opmærksom.
Hvem har målt din datter? Hvis det er jeres læge, så vil lægen have sat højde og længde ind på kurven og vil derudfra have givet dig en melding om hvorvidt det så fornuftigt ud. Hvis du selv har målt og vejet din datter, så kan du med fordel sætte hendes højde og vægtmål ind i Livets Bog som du finder på medlemssiderne. Her finder du de sidste nye kurver fra WHO og du vil kunne se hvordan hun ligger i forhold til gennemsnittet og om hun følger sin egen kurve.
Jeg håber det vil hjælpe dig videre. Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske