Brev:
Nyt putteritual - 8 mdr.
2. september 2008
Alder:
8 mdr.
Nyt putteritual - 8 mdr.
Kære Helen
Så har jeg brug for lidt input, da vi ønsker at indføre nye putte-rutiner for vores søn, hvor han i højere grad falder i søvn selv i egen seng.
For en uge siden flyttede vi tremmesengen ind på hans eget værelse, og det er gået fint med lidt færre opvågninger.
Lige nu ser putte-ritualet således ud: jeg ammer til han er sløv (nogle gange slipper han selv), vugger ham lidt i armene og putter ham i sengen på siden, hvor han bedst han lide at falde i søvn, og hjælper ham med at finde ro ved at holde mine hænder på hans krop. Så grynter han lidt, famler lidt efter suttekluden og falder ellers i søvn med det samme. Jeg går først, når ham ligger på ryggen, evt. hjælper jeg ham derom, da han ellers ofte vågner, når han triller om. På gode dage kan han så sove fra 19.30 til 24 uden at vi hører noget til ham.
Sådan set fungerer det jo ok, men dels kan far ikke putte, og dels vågner han stadig omkring kl. 2, hvor jeg har svært ved at få ham til at sove uden at amme.
Her til aften prøvede jeg at se, hvordan han reagerer, hvis jeg lægger han i sengen i en noget mere vågen tilstand, og han græd ikke som tidligere, men lå uroligt (om på maven, om på ryggen, sparkede lidt på tremmerne, greb ud efter tingene) og viste ikke tegn på at lægge sig til at sove, så jeg gik hurtigt tilbage til de gamle rutiner, da jeg gerne vil gøre et mere gennemtænkt forsøgt, hvor også far er klar til at komme på banen.
Nu vil vi som sagt gerne have et ritual, hvor amning ikke spiller så stor en rolle, da vi også synes at han er ved at have alderen til det (godt 8 måneder). Desuden er han inde i en rolig periode – tidligere har vi kæmpet med en langvarig forkølelse med øreproblemer, tænder og forstoppelse, men han virker veltilpas nu, og der er ca. 1 måned til han skal begynde i dagpleje.
Vores dag ser nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: ammes
Kl. 6.30 Vågner
Kl. 7.30 Morgenmad: Øllebrød med frugtmos, vand af kop
Kl. 9 Frugtmos, frugt i hånden, prøver med lidt bider af en bolle, vand af kop.
Kl. 9. 30 Triller med barnevognen til han sover (der går ca. 5 min.). Sover 45-90 min.
Kl. 11.30 Grøntsagsmos med kød + rugbrødsbjælker, vand
Kl. 13 Ammes (stopper inden for de næste par uger med denne amning)
Kl. 13.30 Triller med barnevognen. Sover 1-1½ time.
Kl. 16 Flerkornsgrød med frugtmos
Evt. en powernap på max 45 min., hvis han har taget to korte lure.
Kl. 18 Grøntsagsmos med kød
Kl. 19/20 Ammes og puttes
Kl. 24 Ammes
Kl. ca. 2 Prøver at undgå amning :-)
Han spiser godt til alle måltider og sover ca. 3 timer om dagen og 11 timer om natten.
Har du nogen gode forslag til, hvordan vi griber det an?
Med venlig hilsen
Anna