Svar: Nyt putteritual - 8 mdr.
2. september 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Anna
Det er en fin plan for dagen, det ser umiddelbart ud som om at jeres dreng spiser godt og alderssvarende og hans mælkeindtag er også passende. Det vil ofte være sådan at børn i 7 måneders alderen har behov for 4 amninger dagligt, og i 8 måneders alderen kan de så nedsættes til 3, præcist som du også beskriver at du har planlagt.
Det er også fint med tidspunktet for ændring af ritual, det er svært at ændre søvnvaner, når han er forkølet og lignende, så at I føler tidspunktet er rigtigt, er vigtigt.
Børn har som voksne behov for søvnassociationer for at kunne falde i søvn. De har brug for et helt fast ritual omkring det at skulle sove og overgive sig til søvnen. Vi vågner alle sammen flere gange om natten, skal lige skifte stilling osv. for at komme videre i næste søvnfase. Det gør børn også og her kommer de videre i søvnen med det ritual vi har skabt.
Derfor er det vigtigt at barnet f.eks. ikke falder i søvn med brystet i munden, men i stedet lægges til at sove imens det er vågent nok til at registrere at dette sker, samtidig med at det er træt nok til at overgive sig til søvnen. Ved at indføre et ritual, hvor du luller lidt til ro, bruger din stemme, giver din dreng en sutteklud eller lignende ved ansigtet vil far stille og roligt kunne overtage fordi han kan gøre det samme.
Jeres dreng har naturligvis fortsat behov for mælken og derfor er amning inden putning stadig vigtig. Alternativet er at tilbyde ham en flaske, fordi far så kan deltage aktivt i putningen lige fra starten, men da jeres dreng trives med amning og at amning indgår som en del af dette, så synes jeg ikke der er grund til at introducere en flaske - det skulle kun være hvis det for dig er meget magtpåliggende at far kan tage helt over og du kan være væk.
Hvis jeres dreng er vant til at få flaske og fint kan finde ud af teknikken at spise af den, så kan I naturligvis vælge at tilbyde flaske om aftenen i stedet for amning og dermed lade far overtage hele aftenseancen, hvis det er jeres behov:o) Igen er det så her vigtigt at han lægges i seng imens han er vågen, ellers vil han vågne op om natten, søge efter flasken for atter at kunne falde i søvn.
Ellers er det et spørgsmål om at du ammer og får roen på jeres dreng og så derefter putter ham mere eller mindre vågen. I takt med at han bliver bedre til at finde roen selv på denne måde, så vil du også kunne gå fra ham, når han er ammet og far vil kunne tage over, lulle ham osv. hvis det er nødvendigt. Jeres dreng har også en alder nu hvor han går igennem separationsfasen og det vil her være helt relevant at I begynder at gå lidt til og fra.
Putter ham, beroliger og går kortvarigt, vender tilbage putter på ny, kærtegner, beroliger og går igen. Se-til-metoden kan man godt skiftes til, så både mor og far kommer ind.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske