Brev:
Et par spørgsmål om nattesøvn og mad - 5 mdr.
3. september 2008
Alder:
5 mdr.
Et par spørgsmål om nattesøvn og mad - 5 mdr.
Hej Helen
Har lige et par spørgsmål ang nattesøvn. Malthe vores lille dejlige krudtugle er nu 5 1/2 mdr.
Søvn:
Han sover i løbet ad dagen flg:
tidlig morgen lur 7.30 - 8.15-8.30.
formiddagslur/middagslur 10.30 -12.00/12.30
eftermiddagslur 15/15.30 - 16.30
powernap 18-19
godnat 20.30-21.00
godmorgen 05.30/06.00
Problemerne ligger om eftermiddagen hvor jeg kan se på ham at han er træt, men han bliver ked af det når jeg forsøger at få ham til at sove (han sover i barnevognen ude) og må rokke/gå med barnevognen før han vil falde i søvn. Han gnider øjne osv... så han må være træt... og nogle gange sover han kun lige 30 min... når kl. så bliver 18.30 -19.00 så er han træt igen og her har vi i et stykke tid lagt ham til at sove til natten, hvilket resulterede i at han vågnede 04.00 og ville op...
Så det vi gør nu er at lægge en powernap ind fra ca. 18-19, så nu vågner han først ved 05.30-06.00. Problemet er at han vågner mange gange i løbet ad natten og skal have sutten og nogle gange vågner han helt... vi tilbyder både vand og flaske, men umiddelbart virker det ikke, har du nogen gode råd?
Mad:
Han stoppede for ca 14 dage siden med at få flaske som det eneste, eller dvs. han får knap 200 ml om dagen + det som jeg bruger i grøden, hvilket bliver til omkring 400-500 ml i døgnet, han drikker vand af kop ved måltiderne. Har haft sundhedsplejerske som har sagt at det er der nogle børn der gør, han har selvreguleret mælkeindtaget... hvilket betyder at han får grød formiddag, middag og grøntsagsmos til aften, imellem måltiderne tilbyder jeg stadig flaske, nogle dage tager han mere og andre dage mindre... skal jeg tilbyde andet end mælk som mellemåltid?
Han vil ikke drikke mme af kop, tror han er træt af det.... inden han skal sove får han også flaske og her tager han mellem 50-150ml, alt efter om han falder i søvn... skal vi tilbyde ham en flaske senere eller? Og kan det være derfor at han vågner eller skal jeg have mere skemad ind om dagen? Han spiser for det meste alt den grød jeg laver, en hel tallerkenfuld + pæremos + sveskemos som topping.
Desuden har jeg forsøgt at give ham vand på kop udenfor måltiderne for at få ekstra væske i ham nu hvor han ikke spiser al den mælk, men det vil han ikke drikke, hvordan kan det være? han har gode våde bleer, så jeg skal vel ikke være nervøs for om han får for lidt væske vel?
Nå men håber du kan hjælpe os lidt på vej, jeg er ihvertfald godt træt af ikke få sammenhængende søvn om natten ;=)
Bella