Svar: Hvad med rugbrød?
3. september 2008
Alder:
23 mdr.
Kære Helle
At spise rugbrød er et meget dansk fænomen og I mange andre lande kender man slet ikke til den form for brød. Det betyder ikke at rugbrød ikke er godt, men derimod at du godt kan sikre din datter vigtige fibre ved at tilbyde hende andre former for brød.
Når du skal vælge brød til din datter så kan du med den alder hun har nu vælge brød som du også selv synes er lækkert. I kan altså sagtens spise det samme. Det er generelt en god idé at vælge brød som vejer noget. Det vil sige med et højt fiberindhold og det behøver ikke være brød med hele kerner.
Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallen kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner.
Du kan bage boller til hende, jeg ved jeg har sendt dig en opskrift tidligere og havregrynsboller er også ofte et hit.
Opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Du kan med fordel bage boller med f.eks. reven gulerod, spinat eller lignende, så hun på den måde får lidt grønt. Og når grøntsager indgår i boller, så glider de ofte ned. Sørg for ikke at lave bollerne alt for store, det virker for uoverskueligt og fylder for meget i madkassen.
Du kan også bage pølsehorn eller små pizzasnegle til hende, det er naturligvis ikke hensigtsmæssigt hver dag og kan ikke gøre det ud for fiberholdigt brød, men det er bedre end ingenting :o)
Du kan give hende lidt pastasalat med, det kan være kogte pastaskruer med små stykker kød, pølse, agurk, rød peberfrugt, tun eller lignende blandet i.
Og så er det generelt en god idé at give hende 'gnave-mad' med. Altså frikadeller, kyllingelår, stykker af hamburgerryg, pølse eller lignende som hun kan gnave. Ligesom gnave-grønt også ofte er bedre end de kogte grøntsager - gulerod, agurk, tomat, rød peberfrugt og lignende. En lille bøtte med majs, kan spises med en ske og også glide ned, ost kan skæres i stænger osv. ...
Det hjælper nogle gange på indtaget af mad, hvis maden er skåret ud i forme, der forestiller små dyr eller lignende - du kan bruge kageforme til dette. Det kan du gøre med agurk, ost og lignende.
Hvis du googler "madpakke ideer" så kommer der flere hjemmesider frem med inspiration til madpakken. Det behøver bestemt ikke være kedeligt:o)
Held og lykke med det og tillykke med fødselsdagen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske