Svar: Bange for noget der ikke er der
3. september 2008
Alder:
22 mdr.
Kære Alberts mor
Børn bliver tit bange for ting de ikke forstår og det er helt rigtigt at børn netop i 2 års alderen kan blive frygteligt bange for både mørke og små dyr. Der kan derfor sagtens være en sammenhæng her ...
Det bedste I kan gøre er at berolige ham og fortælle at der ikke sker noget, at I passer på ham osv. så han kan tage det roligt. Det er rigtig fint at I hjælper med at sætte ord på de følelser han har, så han føler sig forstået og mødt, men det er samtidig vigtigt at I beroliger og ikke kører med på at der er tale om noget farligt.
I kan evt. låne bøger om hunde der gør, store hunde, små hunde osv. og på den måde få afdramatiseret det hele lidt ligesom I også kan læse om andre dyr.
Med hensyn til fridag fra vuggestue, så er der ingen faste regler her, det afhænger helt af barnet, hvordan det går i vuggestuen, hvad de har af aktiviteter osv. Nogle børn har det godt med i en periode at have en helt fast struktur og rutine, de kan blive forvirrede, hvis de pludselig er meget hjemme og ikke kommer af sted og det kan være svært for dem at finde rytmen. I andre perioder kan det være rigtig godt at være mere hjemme, barnet giver her tydeligt udtryk for at være træt, have behov for den nærhed det netop er at være hjemme osv.
Der kan være perioder i institutionen hvor man laver rigtig mange aktiviteter, som det naturligt er vigtigt at barnet deltager i, fordi barnet har brug for det sociale fællesskab der er omkring det. Der kan være perioder hvor det hele er lidt mere stille og banet lettere kan være hjemme og være væk fra institutionen uden at gå glip af noget ...
Der kan være fordele ved at tage en forlænget weekend en gang imellem og der kan være fordele ved f.eks. at tage onsdagen ud, så barnet er af sted to dage, hjemme en dag, af sted 2 dage og hjemme to dage.
Der kan være perioder, hvor personalet f.eks. ønsker at se barnet i ydertidspunkter. Det kan f.eks. være hvis man er i tvivl om hvorvidt barnet er parat til at starte i skole. Hvis man har et barn som kun er i institution fra 9-14 hver dag, så kan personalet f.eks. bede forældrene om at de prøver at aflevere barnet meget tidligt og henter meget sent, for at se hvordan barnet egentlig har det, hvordan barnet reagerer osv. når det er træt, mangler overskud, savner forældre osv. Det kan give pædagogerne et andet indtryk af barnet, at se barnet på disse tidspunkter ...
Så nogle gange er det også en god idé at tage pædagogerne med på råd, når man vurdere hvor meget man vil holde barnet hjemme og hvor meget man vil sende det af sted. Det er en god idé at lytte til hvad de fortæller om dagligdagen - hvordan går det egentlig i øjeblikket, er der nogen at lege med, virker barnet træt, ked af det osv. og så derudfra vurdere hvad der lige i den periode er bedst.
Så ingen faste regler her, desværre. Men jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre og igen - med den alder Albert har, så tænker jeg at det må være dejligt for ham at være hjemme hos mor en gang imellem - hvad det så end er ...:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske