Brev:
Opkast ved måltid og mælk om natten
3. september 2008
Alder:
8 mdr.
Opkast ved måltid og mælk om natten
Hej Helen!
Tusind tak for dit forrige svar - men nu er det blevet tid til et par spørgsmål igen.
Victor fylder 8 mdr. om 9 dage.
For det første så er Victor begyndt med at lave en brækfornemmelse, når han er ved at være mæt - så stopper jeg selvfølgelig. Men den sidste uge har han faktisk kastet op flere gange. Det er ikke noget voldsomt, men de sidste 5-10 skefulde er da kommet op igen.
Jeg kan måske godt forstå ham, når han er på vej til at synke en klump som han ikke har fået tygget ordentlig, men han er også begyndt at gøre det når han får havregrød om morgenen. Idag prøvede jeg at gå tilbage til hirsegrøden (fra 4 mdr) men den kastede han også op til sidst. Er det almindeligt at de gør det - eller hvad kan jeg gøre?
Derudover så håber jeg på et godt råd vedr. hans mælkeindtag om natten. Du får først lige vores dagsrytme:
Vågner 6-7 og spiser havregrød 7.30-8.00
½ banan eller nogle skefulde frugtmos kl. 9.30
Puttes til formiddagslur 9.30-10 og sover 1,5 time.
Grøntsagsmos eller øllebrød til frokost kl. 12. En agurk, kiks eller lignende i hånden.
Prøver at amme ham inden middagslur, men han gider ikke.
Middagslur ca kl. 14-14.30 og sover 1,5 time.
Prøver at amme ham igen og her tager han som regel lidt - måske 5 min.
Ca 16.30 får han lidt grød, øllebrød, mos e.l
Ca. 18.30 spiser han grøntsagsmos med mosede kødboller/fisk.
Puttes til natten 20-30.30 med en amning - men det er ikke altid han vil have noget.
Kl. 22 giver far ham en flaske - spiser ca 150 ml.
Vågner igen måske kl. 23.30, kl. 1.30, kl. 2.30 og kl. 4, hvor han alle gangene får bryst. Sover hos os fra kl. 4.
Han vil ikke tage flaske med mindre han får den i søvne.
På en god nat så vågner han kun kl. 1 og kl. 4 - men selv på en god nat, så vil vi jo også gerne have skåret amningen kl. 1 væk. Jeg har forsøgt at trøste ham og give ham sutten og putte ham igen, men han falder først til ro, når jeg lægger ham til brystet. Jeg har så forsøgt kun at amme ham i kort tid, for at vænne ham af med måltidet, men jeg føler bare at det resulterer i at han vågner efter kortere tid end han ellers ville gøre.
Jeg ved ikke om jeg måske kun forsøger halvhjertet, men hvad er "opskriften" på at få ham til at sove igennem, når han ikke vil ammes om dagen? Han drikker vand ved hvert måltid og har fin blød afføring, så jeg tror ikke han mangler væske. Vi har talt om at far skal på banen i den næste ferie, så han kan tage ham om natten - indtil han falder til ro uden mad, men er det virkelig den eneste vej eller er der andre muligheder vi kan forsøge indtil da?
Han har aldrig sovet en hel nat - rekorden er 6 timer, men det kan tælles på én hånd de gange han har gjort det.
Han er ikke typen der vågner i løbet af natten for at få sutten - det er kun sket nogle få gange at han har sovet videre når vi giver ham sutten. Det skal dog siges at jeg synes han sover uroligt i vores seng (mellem kl. 4-7) - jeg "tør" slet ikke lægge ham tilbage i hans egen seng længere, for jeg føler at jeg må hjælpe ham mange gange med at sove videre (ved at give sutten eller ligge ham godt tilrette) og jeg tror simpelthen at han ville vågne helt op og være klar til at stå op, hvis han lå i sin egen seng og jeg ikke kunne hjælpe ham på få sekunder.
Nå men det var vist beskrivelsen af den nuværende situation. Håber du kan hjælpe mig lidt!
Kærlig hilsen
Christina...som er træt