Svar: Opkast ved måltid og mælk om natten
3. september 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Christina
Da Victor ikke tidligere har haft problemer med opkastning i forbindelse med måltider, så må det naturligvis overvejes om han lige nu er generet i svælget, siden han er begyndt at kaste op. Jeg tænker her på om han kan være lidt forkølet, have lidt ondt i halsen, lidt hævede irriterede slimhinder - det har mange i øjeblikket.
Derudover tænker jeg at det måske kan hjælpe ham at du adskiller maden. Altså at du forsøger at lave f.eks. grøntsagsmosen helt blød og lind så den ikke skal tygges og at du så ved siden af giver mad i små stykker - det kan være små stykker brød, stykker af godt kogte pastaskruer, stykker af indmaden af en frikadelle osv. På den måde kan han bedre skelne hvornår han bare skal synke og hvornår han skal tygge.
Du skal også passe på ikke at give ham mere end han kan rumme. Så er det bedre at tilbyde ham lidt mindre mængde og han så holder det i sig og tilbyde små hyppige måltider. Du skriver ikke hvor store portioner han normalt spiser, men det kunne godt lyde som om at han normalt tager rimeligt godt fra af maden og måske derfor også afviser mælken om dagen. Og at du således ved at skære mængderne lidt ned kan undgå at han kaster op og samtidig få ham til at drikke lidt mere mælk (og vand/væske), så han ikke behøver søge brystet så hyppigt om natten.
Det er helt naturligt at han søger brystet om natten, hvis han mangler væsken på andre tidspunkter. Men derudover er det også rigtig vigtigt at du medtænker hvordan han bliver puttet og hvad det er han forbinder med at skulle sove.
Vi har allesammen behov for søvn-associationer. En søvnassociation er det vi forbinder med at skulle sove. Nogle læser en bog, andre hører et bestemt stykke afslappende musik og for børn er en søvnassociation ofte brystet, en flaske, en sut eller det at blive vugget. Søvn-associationer er vigtige, det er godt at have rutiner og ritualer, som gør at man går i 'sove-mode', får kroppen ned i gear og slapper af, så man stille og roligt kan falde i søvn. Men nogle søvn-associationer er dårlige på sigt - og det er f.eks. amning, fordi barnet som hos jer - ikke vil kunne komme videre i søvnen uden brystet i munden.
Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at Victor faktisk har gode søvnassociationer om dagen, han kan godt sove, han kan godt falde i søvn uden at have brystet i munden. Måske giver du ham sut eller andet? Men når han vågner om natten, fordi han skifter søvnfase, så har han lært sig at komme videre i søvnen ved at du enten tilbyder ham sutten eller ammer ham og det er den vane du skal have ændret på.
Det kan du naturligvis først gøre, når du er sikker på at hans behov for mælk og væske er dækket om dagen. Men er det dækket, så er der heller ikke noget i vejen for at du forsøger at hjælpe ham med at skifte stilling, blive lagt ned igen, lullet i søvn, berolige med din stemme, lade far tage over osv. Så han lærer at komme videre i søvnen uden jeres hjælp.
Det vil her være rigtig godt at du flytter ham til hans egen seng. Han skal lære at falde i søvn i sin seng og det skal også være en del af hans søvnassociation. Han skal vide, hvor han er når han vågner op, for at føle sig tryg ved at sove videre. Samtidig synes jeg det er synd at han ligger ved siden af dig i sengen, hvis du så samtidig nægter ham brystet. Det er klart at han søger brystet når mælkebaren er lige for ...
Det vil være relevant med en plan der ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8.00: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frisk frugt i stykker eller lidt frugtmos, jerntilskud. Vand af kop
Puttes til formiddagslur, som nu
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og begynd meget gerne med små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg. Agurk og lignende i hånden, vand af kop
Puttes til middagslur evt. med tilbud om amning som nu, men det er vigtigt at han ikke ammes og puttes sovende. Amning og søvn skal være adskilt.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, evt. ½ bolle med lidt smør eller lidt frisk frugt at tygge i og selv holde i hånden. Vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og maden tager nu mere og mer udgangspunkt i det I spiser. Det kan være boller i karry, lasagne, pasta med kødsovs og lignende. Vand af kop.
Puttes til natten kl. 20-20.30 med tilbud om amning eller flaske
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Nat 23.30-05.30: Så vidt muligt ikke mælk i dette tidsrum.
Hvis han søger brystet rigtig meget og du ikke kan få ham til ro uden, så må du give ham brystet men gøre det kortvarigt. Simpelthen trækker brystet ud af munden på ham, når han er faldet til ro, så han ikke får lov til at fylde sig med mælk, men kun bliver beroliget. Igen må du så også sætte noget andet i stedet, kærtegn, din stemme "ssyyy" eller "ssååå" og på den måde få indført dette i stedet for bryst.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, så I alle kan få en lidt bedre søvn :o)
Held og lykke med det og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske