Brev:
Urolig og uregelmæssig søvn nat og dag
3. september 2008
Alder:
12 mdr.
Urolig og uregelmæssig søvn nat og dag
Kære Helen.
Jeg har en søn på snart et år, som længe har haft problemer med at sove både om natten og om dagen – ja, han har faktisk aldrig været den store sovetryne.
Om dagen sover han normalt kort tid ad gangen (alt fra 15 minutter til godt en time, men oftest 30 – 45 min). Han er meget sensitiv over for lyde, og bliver nemt vækket om dagen, når han sover i barnevognen hjemme eller i vuggestuen. Selvom han tydeligvis er træt, kan han ikke falde til ro igen, og ender med at blive taget op, før han er udhvilet.
Hjemme har vi prøvet at lægge os med ham i vores seng, når han vågner i løbet af dagen, og så kan han som regel godt sove en halv til en hel time mere. Hvis vi forsøger at vugge ham i søvn i vognen, falder han ofte til ro, men vågner, så snart vi går. Hvis vi lader ham ligge, ligger han bare og spræller, sætter sig op og bliver utilfreds.
Hans nattesøvn er et kapitel for sig, og helt klart det største problem for os. Han er meget svær at putte og kan ikke falde i søvn selv. Vi giver ham flaske, synger for ham og lægger ham i sin seng. Han når næsten ikke at røre lagenet, før han vender rundt på maven og sætter sig op. Vi sidder derfor hos ham og holder på ham og nusser ham. Når han er faldet til ro, nøjes vi med at sidde ved siden af ham. Hvis vi går, rejser han sig op og begynder at græde.
Det tager normalt 45 minutter til en time at få ham til at falde i søvn. Han vågner ofte om natten – fra tre til ti gange. Han mosler meget rundt og vågner op og græder. Det er tit nok at give ham sutten, for at få ham til at falde til ro, men andre gange kan han ikke falde til ro, før han kommer over i sengen hos os. Jeg er bange for, at det er dér, hunden ligger begravet – at han gerne vil ligge hos os. I nat var jeg standhaftig i to timer, men så måtte jeg give op. Og så sov han fint resten af natten hos mig.
Vi har også snakket om, at det måske vil hjælpe, hvis han lærer at falde i søvn selv. Det har han kunnet, da han var omkring otte måneder gammel, og i den forbindelse havde vi cirka halvanden måned, hvor han kun vågnede 1-2 gange om natten. I denne periode sov han også fint om dagen. Men så begyndte han at vågne ofte igen og blev samtidig svær at putte om aftenen – han rejste sig op og væltede søvndrukkent rundt i sengen.
Vi kunne ikke holde ud at se, ham så fortvivlet, så vi gav efter og endte faktisk med at få han til at falde i søvn ved at ligge med ham i vores seng, hvorefter han blev lagt over til sig selv. Det var lidt af et skråplan, som vi hurtigt holdt op med igen ;).
Han skulle starte i vuggestue 1. august, og midt i juli besluttede vi derfor at gå i gang med projekt ”falde-i-søvn-selv-version-2”. Efter to uger, hvor han i mellemtiden var startet i vuggestue, var der stadig ingen bedring, og vi besluttede at stoppe, da han var helt ude af sig selv og virkede stresset over vuggestuestarten.
Indkøringen i vuggestuen gik overordnet godt, men trak ud, fordi han ikke ville sove – han var svær at lægge og sov ofte mellem fem – 30 minutter. Men ellers var han glad og tryg ved pædagogerne. Nu har han været i vuggestuen i en måned, og det går godt. Han sover stadig ikke længe ad gangen, men han er glad og aktiv, spiser godt og er stort set aldrig utilfreds. Vi har derfor besluttet at gå i gang med at lære ham at falde i søvn selv IGEN, da vi håber på, at det kan sætte lidt skik på nattesøvnen. Det er vel et ok tidspunkt nu, når det går godt med vuggestuen?
Vi er ikke til den hårde ”godnat og sov godt metode”, som du heller ikke er fortaler for, men vi er efterhånden ret desperate. Så en gylden middelvej vil være god. Han hoster dog en del for tiden – skal vi vente til han er helt rask?
Vi har fået tjekket hans ører, i øvrigt, og han har det, som ørelægen kalder forkølede ører – dvs. lidt væske. Det kan jo have betydning for søvnen, men der er desværre ikke noget at gøre ved det, da problemet ikke er stort nok til, at de vil lægge dræn ind. Vi har heller ikke indtryk af, at det generer ham voldsomt.
Generelt er han en meget nem dreng. Han spiser godt – fem måltider om dagen (rugbrød, pasta, grønt etc. med vand og sødmælk til) plus flaske om aftenen. Han er meget aktiv og nysgerrig, ”snakker” konstant og er meget tillidsfuld og imødekommende over for fremmede. Vi kan faktisk ikke helt forstå, hvorfor han skal være så besværlig med søvnen – det passer ligesom ikke til hans ellers meget tilforladelige væsen ;)
Jeg håber, du kan hitte hoved og hale i min beretning og har nogle idéer til, hvordan vi kan komme videre. Jeg ser frem til at høre fra dig.
Bedste hilsner, Mette