Svar: Urolig og uregelmæssig søvn nat og dag
3. september 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og velkommen til. Jeg kan godt hitte hoved og hale i din beretning og synes I har gjort jer nogle rigtig fine overvejelser undervejs. Det er nemlig fuldstændig rigtig set at en stor del af jeres problem hænger sammen med at jeres dreng aldrig har lært at falde i søvn af sig selv og det er den vane I skal have ændret. Ligeså snart han lærer det, så vil han også begynde at sove bedre om natten.
Det er også fuldstændig rigtig set at I ikke kan øve gode sovevaner hvis han er snottet, hoster og har væske i ørerne. I må i hvert fald ikke forvente for meget, hvis I forsøger i denne periode. Det kan være en god idé at tilbyde ham lidt smertestillende inden sengetid, så I er sikre på at han ikke vågner fordi han har ondt. Prøv at tal med lægen om det.
Men ellers tænker jeg at I så småt godt kan starte op med nye vaner og jeg har lidt tanker som jeg gerne vil dele med jer.
For det første er jeg helt enig med jer i at jeres dreng skal være tryg, når han lægger sig til at sove. Det at putte sit og overgive sig til søvnen skal forbindes med noget godt, med noget rart. Derfor er jeg heller ikke tilhænger af at I bare går fra ham, ikke kærtegner ham eller andet. Det handler om at han mærke at I er der, passer på ham osv. og at han derfor trygt kan lægge sig til at sove.
Han er stadig så lille at han ikke kan finde ud af hvor I er når I går. Han kan ikke forholde sig til at I er inde i stuen, han har brug for at se jer, for at forstå at I ikke har forladt ham og at han ikke er alene i verden. Der sker rigtig meget med ham både fysisk og mentalt, han har en stor fysisk uro, han lægger sig, rejser sig, tumler rundt osv. og alle de oplevelser han har i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme. Det betyder at han naturligt lige nu er i en fase, hvor han på en gang har brug for at øve sin selvstændighed, men også samtidig har behov for at I giver ham tryghed og nærhed.
Det er godt og vigtigt at jeres dreng bliver puttet i sin egen seng. Det er vigtigt fordi det er der I vil have ham til at sove og derfor er det stedet han skal falde i søvn. Det er vigtigt at han forbinder stedet han skal sove med noget rart og dejligt, der skal være trygt, sengen skal være rar at ligge i, der skal måske være en sovebamse eller lignende, der skal være en natlampe så han kan orientere sig osv.
Det kan nogle gange være en god idé at tilbyde en kop mælk og en banan. Der er nogle stoffer i banan, som får barnet til at slappe af og mælken giver også en god ro. Samtidig så er det hyggeligt at sidde i sin seng og få lidt lun mælk og det er som sagt vigtigt at hele situationen virker rar. Da jeres dreng får flaske og den giver ham en vis ro, så synes jeg det er fint at I bibeholder den lidt endnu. Der er ikke grund til at ændre alle vaner på en gang. Det er dog vigtigt at han ikke falder i søvn med flasken, men oplever at falde i søvn uafhængigt af den.
Når I putter ham, så vil det være rigtig godt at sætte sig ved siden af sengen og læse en godnathistorie. Det at I sidder der, han lytter til jeres monotome stemme osv. kan give ham en ro og få ham til at slappe af. Der er ikke krav om at han skal lægge sig ned at sove lige nu, kun et krav om at han skal sidde stille, lytte og have det rart. Han skal altså bare være i sengen, finde roen og det foregår således også lidt på hans præmisser og i hans tempo.
Efter godnathistorien, så vil jeg anbefale at I forsøger at putte ham ved at I sidder der lidt, betrygger ham i at han roligt kan lægge sig til at sove, synger måske en lille sang, holder lidt i hånden osv. Hvis han lægger sig til at sove mod at man sidder hos ham, holder i hånden, kærtegner ham blidt - så er det givet godt ud. Det er langt bedre at bruge 15 minutter på dette end 1 time med gråd og udmattelse.
Men hvis han ikke kan finde ro fordi I sidder der, at tiden går og forlænges betydeligt, han søger underholdning osv. så er I nødt til at gå. I skal ikke være væk længe, men skal komme tilbage og her meget gerne medbringe strygetøj eller rent tøj der skal ordnes, lægges på plads eller lignende. Når man står og stryger så er man i nærheden - går ikke fra ham, kan tale lidt med ham (ikke for at underholde, men mere 'mor er lige her, kan du lægge dig ned og sove, nat-nat') uden at give ham for meget opmærksomhed og samtidig får man noget fra hånden på en monoton og dermed beroligende virkning.
Derudover vil det at sige til ham at han selv skal lægge sig ned være en god ting, i forhold til at lære ham atter at sove i sin egen seng. Det har altså noget at sige at det er ham selv der gør det en gang imellem og ikke jer, der gentagende gange putter ham og han rejser sig igen.
Man kan også sætte sig i nærheden med noget arbejde, læse en bog, arbejde på computer osv. Hvad mulighed I nu har. Jeg er ikke tilhænger af at man sidder hos barnet med ryggen til barnet. Det handler ikke om at han ikke må få kontakt eller at man afviser ham - det handler om at være tilstede, at berolige ham med ord og altså være der for ham uden at være tæt fysisk sammen. Så han stille og roligt lærer at man er der og passer på ham - også selvom I ikke ligger sammen.
Alternativet er at gå fra ham, putte ham, betrygge ham i at I er der, passer på ham osv. og at han roligt kan lægge sig til at sove. Herefter gå fra ham, men aldrig være væk i mere end ca 3 minutter og i første omgang skal man ikke forlænge tiden. Det er vigtigt hele tiden at gå tilbage, vis ham at man stadig er der, at I kommer som I har sagt osv. putter ham, betrygger ham osv. men holder fast i at det er sovetid nu og ikke legetid. Det kan være praktiske ting man gør, bærer tøj ind og ud af værelset, der skal lægges på plads eller at man bare prøver at være til stede en gang imellem og så går lidt igen. Det handler altså om at han endnu ikke helt forstår at I er inde i stuen og ikke har forladt ham:o)
Med hensyn til sut hele natten igennem, blive vugget osv. så er det vigtigt at holde dette på et minimum. Hvis han har behov for sin sut, for at komme videre i søvnen, så lær ham at finde sutten selv når han halvsover. I stedet for automatisk at putte sutten i munden, så lad hans egen hånd finde sutten og lær ham at klare dette problem uden jer. Forsøg også om I kan hjælpe ham videre i søvnen uden sut, - hjælp ham med at skifte stilling og komme videre uden noget der på sigt kræver jeres deltagelse.
Overvej også om jeres søn vil være bedre tjent med en lur i løbet af dagen i stedet for at kæmpe for at få ham til at sove mere. Det kan godt tænkes at han ville have det meget bedre, hvis han f.eks. blev puttet og sov fra 12-14 ...:o)
Jeg håber ovenstående hjælper jer på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske